Θα επιτραπεί... δεν επιτρέπεται... θα επιτραπεί... δεν επιτρέπεται... |
Σε μια σειρά από κακά και αόριστα σχεδιασμένες κινήσεις, το Υπουργείο Μεταφορών δείχνει ανήμπορο να σταθεί στο ύψος της περίστασης όσον αφορά στην εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την ευρωπαική, ώστε να επιτραπεί η οδήγηση Α1 (125) δικύκλου με δίπλωμα αυτοκινήτου.
Τη μια στιγμή εκδίδεται ΚΥΑ και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την άλλη βγαίνει ανακοίνωση του υπουργείου Μεταφορών που τα ανατρέπει όλα!
Ας τα πάρουμε από την αρχή. Στις 24/9/2020 μάθαμε πως η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) Αριθμ. Α3/Οικ. 56475/6635 που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 4075/Β) την Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2020 εναρμονίζει την ελληνική νομοθεσία με την ευρωπαϊκή, επιτρέποντας την οδήγηση δικύκλων της κατηγορίας Α1 με δίπλωμα οδήγησης αυτοκινήτου (κατηγορία Β).
Ωστόσο το απόγευμα της ίδιας μέρας (24/9) εκδόθηκε διευκρινιστική ανακοίνωση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (εδώ) η οποία αναφέρει τα εξής:
Διευκρινίσεις σχετικά με Κοινή Υπουργική Απόφαση που αφορά στις άδειες οδήγησης
Με αφορμή την Κοινή Υπουργική Απόφαση (A3/Οικ. 56475/6635) που συνυπέγραψε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης και αφορά στην προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της οδηγίας 2020/612/ΕΕ της Επιτροπής της 4ης Μαΐου 2020, η οποία τροποποιεί την οδηγία 2006/126/ΕΚ για τις άδειες οδήγησης, διευκρινίζονται τα ακόλουθα:
Η συγκεκριμένη ρύθμιση αφορά μόνο στην προσαρμογή του Πληροφοριακού Συστήματος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα συμπλήρωσης του εντύπου των αδειών οδήγησης.
Συνεπώς, δεν δίνεται αυτόματα το δικαίωμα οδήγησης δικύκλου κατηγορίας Α1 από κάτοχο άδειας οδήγησης κατηγορίας Β, για το οποίο απαιτείται νόμος, ο οποίος, αν και εφόσον εκδοθεί, θα περιγράφει τους όρους και προϋποθέσεις για την ισοδυναμία των αδειών οδήγησης.
Έτσι, με τη συγκεκριμένη απόφαση δεν αλλάζει το ισχύον πλαίσιο για τις άδειες οδήγησης και συνεπώς, τα σχετικά δημοσιεύματα, καθώς και τυχόν σκόπιμες και παραπλανητικές αντιδράσεις φορέων, δεν έχουν καμία βάση.
Γενικότερα, στο πλαίσιο που παρέχει η σχετική ευρωπαϊκή οδηγία και με βάση τις καλές πρακτικές άλλων χωρών, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα εξετάσει το ζήτημα των ισοδυναμιών στο πλαίσιο της νομοθετικής παρέμβασης για τη Μικροκινητικότητα.
Αυτό που μας λέει λοιπόν το ΥΜΕ είναι πως η ΚΥΑ που δημοσιεύτηκε προ δύο ημερών δεν ισχύει, καθώς πρόκειται μόνο για μια ρύθμιση που έρχεται να εξυπηρετήσει το πληροφοριακό σύστημα του υπουργείου, αλλά δεν μπορεί να εφαρμοστεί γιατί απαιτείται νόμος του κράτους.
Απορίες:
- Δηλαδή δεν ισχύει το άρθρο 3 της ΚΥΑ που αναγράφει ξεκάθαρα πως “Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως”; Κατά λάθος συμπεριλήφθηκε ή κάνουμε πλακίτσες κι όποιος τσιμπήσει;
- Με αυτή τη λογική όλες οι ΚΥΑ που εκδόθηκαν στην περίοδο του lockdown κακώς εφαρμόστηκαν; Η χώρα κυβερνιόταν για μήνες με προεδρικά διατάγματα και κοινές υπουργικές αποφάσεις, πώς εφαρμόστηκαν όλα αυτά εφόσον η Βουλή ήταν κλειστή άρα δεν ψηφίστηκαν για να γίνουν νόμοι του κράτους;
- Μήπως η διαφαινόμενη υπαναχώρηση έχει να κάνει με πιέσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Οδήγησης, όπως έσπευσαν να δημοσιεύσουν ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρός της (εδώ και διαμοιρασμός εδώ);
Συμπεράσματα:
- Μια ΚΥΑ στην Ελλάδα μπορεί να είναι ο,τιδήποτε, από θέσφατο ως διευκόλυνση στον κομπιουτερά του υπουργείου.
- Οι αναμενόμενες αντιδράσεις φορέων (που αντιλαμβάνονται πως πολλοί δεν πρόκειται να βγάλουν ποτέ δίπλωμα Α1) χαρακτηρίζονται από τον υπουργό απλώς ως “σκόπιμες και παραπλανητικές αντιδράσεις φορέων, δεν έχουν καμία βάση”.
Για μια φορά ακόμη είναι ασαφές τι ισχύει και τι όχι.
Ένα πράγμα καταλαβαίνω: αν σήμερα ήμουν 18 ετών και σκόπευα να βγάλω δίπλωμα οδήγησης αυτοκινήτου και μοτοσυκλέτας, μετά το πανηγυράκι που στήθηκε τώρα δεν θα έβγαζα τίποτα. Θα περίμενα λίγο να δω πού θα κάτσει η μπίλια, καθώς σαφέστατα θα προτιμούσα να πληρώσω για ένα δίπλωμα (αυτοκινήτου που κάνει και για τα δύο), παρά να τα σκάσω για δύο χωρίς λόγο.
Κανείς εκεί στα συναρμόδια υπουργεία δεν σκέφτηκε να συνομιλήσει με τους εμπλεκόμενους φορείς πριν καταλήξει σε μια τέτοια απόφαση; Κάτι μου λέει πως, αν το είχαν κάνει, θα είχαν γλιτώσει μια καταφανέστατη κυβίστηση.
Στο μεταξύ, ο τρόπος με τον οποίο υπαναχωρεί σήμερα η κυβέρνηση πρωτίστως κουρελιάζει το ίδιο της το νομοθετικό έργο. Αποδομώντας την ισχύ μιας ΚΥΑ με μια λιτή ανακοίνωση που μας λέει πως αυτά που διαβάσαμε … δεν τα διαβάσαμε (“Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως”) και πως οι αντιδράσεις είναι σκόπιμες και παραπλανητικές, απλά εξαπολύει έναν χείμαρρο νερού στον μύλο της έλλειψης σοβαρότητας.
Και στο μεταξύ πιθανότατα βλάπτει την αγορά, καθώς εικάζουμε πως αρκετός κόσμος θα περιμένει να δει τι θα ισχύσει τελικά, αποφεύγοντας να βγάλει δίπλωμα και επακόλουθα να αγοράσει μοτοσυκλέτα (και τα συμπαραμαρτυρούντα της) στο άχαρο μεσοδιάστημα που κυβερνώντες, φορείς και αγορά θα μετρούν ποιος την έχει μεγαλύτερη.