city2 WHITE DDIAFANES

apagorefsi polisis venzinokinitwn oximatwn  Απαγόρευση πώλησης βενζινοκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα από το 2030!

Στις 18 Νοεμβρίου του 2021, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κώστας Σκρέκας έδωσε συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση του πρώτου Εθνικού Κλιματικού Νόμου. Όσον αφορά στην ηλεκτροκίνηση, το σημείο που κίνησε το ενδιαφέρον μας στο ΒΙΚΕΙΤ, είναι φυσικά το μέτρο της απαγόρευσης πώλησης καινούργιων επιβατικών οχημάτων και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2030!

Ξεκινούμε με μια γενική παρουσίαση του Εθνικού Κλιματικού Νόμου από τον Υπουργό.

Κ. Σκρέκας: Θεωρούμε ότι είναι μία ιστορική νομοθετική πρωτοβουλία, δεδομένου ότι για πρώτη φορά η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής προβλέπεται με δεσμευτικότητα νομοθετικής επιταγής.

Ο κλιματικός νόμος θα αποτελέσει τον οδικό χάρτη της χώρας για την επίτευξη των φιλόδοξων κλιματικών στόχων για το 2030, οι οποίοι αποτελούν βέβαια το πρώτο βήμα για την πορεία προς την εκπλήρωση του Ευρωπαϊκού στόχου, να πετύχουμε την κλιματική ουδετερότητα το 2050.

Το σχέδιο νόμου που σας παρουσιάζουμε περιλαμβάνει τους εθνικούς στόχους για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου το 2030 και βέβαια μέχρι το 2050.

Οι στόχοι αυτοί επιμερίζονται με γενικές κατευθύνσεις και συγκεκριμένα μέτρα στους 7 τομείς, με το μεγαλύτερο ανθρακικό αποτύπωμα. Μεταξύ των μέτρων είναι η διακοπή λειτουργίας των λιγνιτικών μονάδων, η προώθηση της ηλεκτροκίνησης με τον άμεσο εκσυγχρονισμό των ταξί, αλλά και των ενοικιαζόμενων οχημάτων και των οχημάτων ιδιωτικής χρήσης, και βέβαια παρεμβάσεις για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στα κτίρια.

Στη συνέχεια πήρε τον λόγο ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Κώστας Αραβώσης, για να αναλύσει εκτενώς τον Εθνικό Κλιματικό Νόμο. Ας δούμε τα σημεία που μας ενδιαφέρουν εδώ.

Κ. Αραβώσης: Ένα πολύ σημαντικό μέτρο που θα συμβάλει ιδιαίτερα στη μείωση των ρύπων είναι τα μέτρα προώθησης των οχημάτων μηδενικών εκπομπών.

Από το 2025 όλα τα νέα ταξί και το 1/3 των νέων ενοικιαζόμενων Ι.Χ. στην Περιφέρεια Αττικής και στο Νομό Θεσσαλονίκης είναι υποχρεωτικά μηδενικών εκπομπών. Εξαιρούνται οι νησιωτικοί δήμοι.

Και το αργότερο έως το τέλος του 2023 επανεξετάζεται αυτή η καταληκτική ημερομηνία καθώς και θα εξεταστεί η δυνατότητα επέκτασης αυτού του μέτρου και σε άλλες περιοχές που βέβαια κριτήριο είναι η επαρκής διαθεσιμότητα σταθμών φόρτισης.

Από το 2023 το 1/4 των νέων εταιρικών Ι.Χ. θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά ή υβριδικά.

Και από το 2030 θα απαγορεύεται η πώληση καινούργιων επιβατικών οχημάτων και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης. (σσ. Σημειώστε πως για την ώρα δεν έχει διευκρινιστεί αν το μέτρο θα αφορά και στις μοτοσυκλέτες.)

Επίσης θεσπίζονται μέτρα για τη μείωση των εκπομπών θερμοκηπιακών αερίων από επιχειρήσεις. Αναφέρεται το μέτρο αυτό στις επιχειρήσεις οι οποίες είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο, τα πιστωτικά ιδρύματα, τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις, τις επιχειρήσεις επενδύσεων, τις επιχειρήσεις σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, τις εταιρείες ύδρευσης και αποχέτευσης, ταχυμεταφορών (σσ. πιθανώς αφορά σε μέτρα για χρήση ηλεκτρικών δικύκλων από τους courier), παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου και αλυσίδες λιανεμπορίου που απασχολούν πάνω από 500 εργαζόμενους και σε επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών της εφοδιαστικής αλυσίδες.

Τέλος πήραν το λόγο οι δημοσιογράφοι με ερωτήσεις προς τον κ. Υπουργό. Ας δούμε τις σχετικές με την ηλεκτροκίνηση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Θα ήθελα να αναφερθώ στην ηλεκτροκίνηση και στα μέτρα προώθησης της ηλεκτροκίνησης. Έχουμε τη ριζική αλλαγή στα εταιρικά αυτοκίνητα με το 1 στα 4 από το 2023 μάλιστα, δηλαδή είναι το πρώτο crash test στην αγορά, να είναι ηλεκτρικό ή υβριδικό.

Εκεί το πρόγραμμα «κινούμαι ηλεκτρικά» το οποίο λήγει τον επόμενο μήνα να υποθέσουμε ότι θα ανανεωθεί. Και θα αυξηθεί ο αριθμός των οχημάτων που επιδοτούνται για τις εταιρίες.

Πρώτον, θα αυξηθεί πολύ ο αριθμός; Γιατί με 10 αυτοκίνητα όταν κάποιος έχει ένα στόλο 500 αυτοκινήτων καταλαβαίνετε ότι χρειάζεται να επιδοτηθούν πολύ περισσότερα αυτοκίνητα, γιατί τα ηλεκτρικά είναι πάρα πολύ ακριβά.

Δεύτερον, οι ταχυφορτιστές είναι ανύπαρκτοι, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλη την Ευρώπη. Το κόστος φόρτισης των αυτοκινήτων στην εθνική οδό είναι πραγματικά ηλεκτροσόκ και κάνουν την ηλεκτροκίνηση ασύμφορη. Για ένα αυτοκίνητο φανταστείτε 70 κιλοβάτ μπαταρίας, το κόστος φόρτισης είναι 50 ευρώ και σου βγάζει 400 χιλιόμετρα. Είναι ένα τεράστιο ζήτημα και για τους ιδιοκτήτες των ταξί. Απαγορευτική τελείως.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ:

Με την αρμόδια γενική γραμματέα, την Αλεξάνδρα Σδούκου, η οποία έχει δουλέψει πάρα πολύ και έχει προωθήσει σημαντικά την ηλεκτροκίνηση στην χώρα, όταν ξεκινήσαμε πωλούνταν ελάχιστα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή υβριδικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα. Λιγότερα από 100 τον χρόνο ίσως.

Τους πρώτους τέσσερις – πέντε μήνες που θυμάμαι στην Ελλάδα και εν μέσω κορωνοϊού σχεδόν 1 στα 10 αυτοκίνητα ήταν ηλεκτρικό ή υβριδικό. Άρα αυτό δείχνει ότι τα μέτρα τα οποία έχει λάβει η κυβέρνηση μας έχουν αποδώσει πάρα πολύ και πολύ πιο γρήγορα από ότι θα ανέμενε κάποιος.

Άρα η κοινωνία είναι έτοιμη. Βεβαίως, έχουμε να λύσουμε το πρόβλημα της διαφοράς της τιμής για ένα ίδιας κατηγορίας αυτοκίνητο, μεταξύ του ηλεκτρικού και αυτού που διαθέτει συμβατικό κινητήρα.

Ήδη με την γενική γραμματέα συζητάμε τα νέα κίνητρα μέσα από το νέο «Κινούμαι Ηλεκτρικά», να το πω έτσι. Την αναθεώρηση του προγράμματος, ώστε τα κίνητρα να είναι ικανά και αναγκαία για να μπορέσουν να βοηθήσουν να πετύχουμε τους στόχους που έχουμε θέσει.

Για τα ταξί δεν συμφωνώ, ότι οι ιδιοκτήτες ταξί βλέπουν σαν ένα αναγκαίο κακό τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Θεωρώ ότι για τους ιδιοκτήτες ταξί αυτό είναι ένα πολύ σπουδαίο θέμα το οποίο μπορεί να τους βοηθήσει να βελτιώσουν την ποιότητα της δουλειάς τους, να μειώσουν το κόστος της υπηρεσίας που προσφέρουν και από την άλλη να προσφέρουν, και να βελτιώσουν και την ποιότητα της υπηρεσίας επίσης που προσφέρουν.

Άρα τα κίνητρα τα οποία ήδη έχουμε προαναγγείλει, δηλαδή, μια επιδότηση της τάξης των 22.500 ευρώ συμπεριλαμβανομένων και της αντικατάστασης του παλιού ρυπογόνου ταξί, καλύπτει τη διαφορά της τιμής του συμβατικού με το ηλεκτρικό.

Αρχικά μιλάμε για 2.000 ταξί. Στην Αθήνα υπάρχουνε 16.000 ταξί. Άρα 2.000 ταξί δεν είναι πολλά, δεν είναι και λίγα όμως. Είναι ένα ξεκίνημα. Εμείς αυτό θα το επεκτείνουμε πολύ γρηγορότερα. Μαζί με αυτό βέβαια προωθούμε και μία σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων για να επισπεύσουμε την διαδικασία τοποθέτησης φορτιστών και εντός των πόλεων, αλλά και εκτός βέβαια. Καθώς χωρίς υποδομές δεν θα μπορέσουμε να πετύχουμε το στόχο της ηλεκτροκίνησης.

Βέβαια η δυνατότητα και ο στόχος που βάζουμε στους εταιρικούς στόλους, θεωρούμε ότι είναι επιτεύξιμος. Γιατί και εκεί το κόστος της χρήσης του αυτοκινήτου, του εταιρικού αυτοκινήτου τελικά μειώνεται. Άρα τελικά έχει ένα όφελος η εταιρία που μαζί με την επιδότηση που δίνουμε, νομίζουμε ότι καλύπτει, υπερκαλύπτει τη διαφορά του κόστους απόκτησης του ενός αυτοκινήτου με το άλλο, του ηλεκτρικού με το συμβατικό. Επίσης οι εταιρικοί στόλοι έχουν και τη δυνατότητα κάποια στιγμή τα αυτοκίνητα τους να είναι στην εταιρία ή να είναι στον εταιρικό χώρο. Εκεί θα μπορούν να τοποθετηθούν σε ιδιωτικό χώρο φορτιστές, οπότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλο πρόβλημα με το πως θα φορτίζονται.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Πότε αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο; Πότε η απαγόρευση συμβατικών οχημάτων και η αντικατάσταση τους με ηλεκτρικά οχήματα; Τι σκοπεύετε να κάνετε με τα ήδη υπάρχοντα;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ:

Να οδηγηθούν στην ανακύκλωση. Αυτά τα οποία θα αντικατασταθούν θα πρέπει να οδηγηθούν στην ανακύκλωση ή να ακολουθήσουν το δρόμο που ακολουθούν σήμερα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Τι θα ισχύσει για την απαγόρευση οχημάτων;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ:

Εννοείτε ποια είναι τα κίνητρα. Εάν τα κίνητρα θα είναι μόνο οικονομικά ή θα είναι και κίνητρα κυκλοφοριακού χαρακτήρα για να προσθέσουμε την ηλεκτροκίνηση. Αυτό είναι κάτι το οποίο φυσικά και συζητάμε από κοινού με το αρμόδιο Υπουργείο, που είναι το Υπουργείο, συναρμόδιο Υπουργείο. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Πότε θα κατατεθεί το νομοσχέδιο;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ:

Θα βγει στη διαβούλευση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Πόσες ημέρες;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ:

Ένα εύλογο διάστημα για να μπορέσουμε να πάρουμε και τα απαραίτητα σχόλια και από την κοινωνία φυσικά αλλά και από τους θεσμούς. Θα δούμε τώρα. Εξαρτάται και από τον προγραμματισμό της Βουλής. Θα θέλαμε να είναι μέχρι τέλος του χρόνου αλλά αν δεν προλάβουμε, θα είναι στην αρχή του επόμενου χρόνου.