Εντοπισμός τον ανακολουθιών στα κοντέρ |
Η νέα υπουργική απόφαση του Χρίστου Σπίρτζη (υπουργείο Μεταφορών), αποσαφηνίζει σε μεγάλο βαθμό τα ερωτήματα που είχαν προκύψει σχετικά με τον έλεγχο των χιλιομετρητών από τα ΚΤΕΟ, μιας πρακτικής που εντάσσεται στο πλαίσιο την κοινοτικής οδηγίας 45/2014.
Πως θα διενεργείται ο συγκεκριμένος έλεγχος; Όταν ένα όχημα περάσει από ΚΤΕΟ, θα καταγράφεται η ένδειξη του χιλιομετρητή του και θα γίνεται σύγκριση με αυτή που είχε καταγραφεί στον προηγούμενο έλεγχο, αλλά επιπλέον, θα γίνεται και σύγκριση και αντιπαραβολή όλων των χιλιομετρικών ενδείξεων που είχαν καταγραφεί στο ιστορικό ελέγχου του οχήματος αυτού.
Αν διαπιστωθεί ανακολουθία στις ενδείξεις αυτές, δηλαδή “γυρισμένα” χιλιόμετρα, αυτό θα σημειώνεται με ειδικό κωδικό στο σχετικό δελτίο του οχήματος και ο ιδιοκτήτης του, θα είναι υποχρεωμένος να επαναφέρει τον χιλιομετρητή σε ορθή ένδειξη (σε ειδικό τεχνικό) και να μεταβεί για επαναληπτικό έλεγχο σε διάστημα 30 ημερών, προκειμένου να πιστοποιηθεί η αποκατάσταση του.
Φυσικά το ερώτημα που προκύπτει, είναι το πώς ορίζεται η “σωστή ένδειξη” σε περίπτωση που διαπιστωθεί ανακολουθία στις καταγραφές χιλιομέτρων. Έχει λοιπόν δημιουργηθεί ένας τρόπος υπολογισμού “τεκμαρτών” χιλιομέτρων μηνιαίως, ο οποίος διαμορφώνεται ως εξής, ανά κατηγορία οχήματος:
-Μοτοσυκλέτες (δίτροχα): 500 χιλιόμετρα
-Επιβατικά Ι.Χ.: 1000 χιλιόμετρα
-Φορτηγά /Λεωφορεία: 3.000 χιλιόμετρα
-Οχήματα Δ.Χ.: 5.000 χιλιόμετρα
Ας δούμε λοιπόν ένα παράδειγμα μιας μοτοσυκλέτας, στην οποία κατά τον τεχνικό έλεγχο της, διαπιστώθηκε ανακολουθία. Έστω λοιπόν, ότι τα χιλιόμετρα που έχουν καταγραφεί σε αυτή, κατά τους ελέγχους στα ΚΤΕΟ, έχουν ως εξής:
2013 – 54.000 χιλιόμετρα
2015 - 75.000 χιλιόμετρα
2017 – 40.000 χιλιόμετρα
2019 – 52.000 χιλιόμετρα
Προφανώς, κάπου ανάμεσα στο διάστημα μεταξύ των ελέγχων του 2015 και του 2017, τα χιλιόμετρα στην μοτοσυκλέτα “πειράχτηκαν”. Ο ιδιοκτήτης του οχήματος λοιπόν, όπως θα του σημειωθεί και στο ΚΤΕΟ, θα πρέπει να μεταβεί σε τεχνικό για να επαναφέρει τον χιλιομετρητή σε ορθή ένδειξη. Ποια θα είναι αυτή; Για το συγκεκριμένο παράδειγμα θα υπολογιστεί ως εξής:
75.000 η τελευταία σωστή ένδειξη, το έτος 2015, η ανακολουθία διαπιστώνεται το 2017, άρα το διάστημα που μεσολαβεί είναι δύο έτη, δηλαδή 24 μήνες. Πολλαπλασιάζονται λοιπόν οι 24 μήνες με τα οριζόμενα από την υπουργική απόφαση τεκμαρτά μηνιαία χιλιόμετρα για την κατηγορία του οχήματος, στην προκειμένη περίπτωση, 500, και έτσι έχουμε 24 Χ 500 = 12.000 χιλιόμετρα.
Στην συνέχεια, τα τεκμαρτά αυτά χιλιόμετρα προστίθενται στην τελευταία, πριν την ανακολουθία ένδειξη του χιλιομετρητή, δηλαδή 75.000 + 12.000 = 87.000 χιλιόμετρα, τα οποία αποτελούν την ορθή ένδειξη για τον έλεγχο του 2017. Τέλος, προστίθενται τα χιλιόμετρα που έχουν καταγραφεί μετά την ανακολουθία, δηλαδή οι ενδείξεις μεταξύ του 2017 και του 2019 (12.000 χιλιόμετρα) και έτσι έχουμε 87.000 + 12.000 = 99.000 χιλιόμετρα.
Ο ιδιοκτήτης του οχήματος λοιπόν, θα λάβει από το ΚΤΕΟ έγγραφο που θα τον υποχρεώνει να επαναφέρει τον χιλιομετρητή στην ένδειξη των 99.000 χιλιομέτρων και όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, θα υποχρεούται επίσης να μεταβεί για επανέλεγχο του οχήματος σε διάστημα 30 ημερών, ώστε να διαπιστωθεί ότι η εκκρεμότητα αποκαταστάθηκε.
Αναμένεται λοιπόν να γίνει… χαμός, αφού με τον επισταμένο αυτόν έλεγχο, πολλοί ιδιοκτήτες οχημάτων, θα ανακαλύψουν ότι αγόρασαν –εν αγνοία τους φυσικά- μοτοσυκλέτα ή αυτοκίνητο με “πειραγμένα χιλιόμετρα”. Το ενδιαφέρον εστιάζεται φυσικά, στο πως θα αποδίδονται οι ευθύνες και πως θα αποζημιώνονται οι άνθρωποι που έπεσαν θύματα απάτης.