Ποιες είναι και ποια η ιδανική τους χρήση |
Τον παλιό καλό καιρό, πριν μας επιβάλουν τους τρελούς ρυθμούς στην καθημερινότητα και ο καταναλωτισμός γίνει φιλοσοφία ζωής, τα πράγματα ήταν πιο απλά. Λιγότερες επιλογές, αλλά και λιγότερες έννοιες. Και σε αυτό δεν μπορούσε να είναι εξαίρεση το ποδήλατο.
Τα παλιά χρόνια περίμενες να πας γυμνάσιο για να αποκτήσεις ένα ποδήλατο, σαν δώρο επιβράβευσης των καλών βαθμών σου. Μέχρι τότε βολευόσουν με το παιδικό ή με τα ιδιοκατασκευασμένα πατίνια. Βέβαια και στα ποδήλατα δεν υπήρχαν πολλές επιλογές καθώς εκτός από τα παππουδίστικα διπλοσκέλετα, υπήρχαν μόνο τα κουρσάκια. Ο καιρός μπορεί να πέρασε αλλά και στις μέρες μας το ποδήλατο παραμένει ακόμα μια διασκέδαση, ξεχασμένη ίσως λίγο.
Αυτό που άλλαξε είναι η προσφορά των μοντέλων, που τα τελευταία χρόνια έχει τόσο αυξηθεί, που καμιά φορά κάνει την επιλογή ενός ποδηλάτου σωστό πονοκέφαλο. Προσπαθούμε να λύσουμε κάπως το Γόρδιο Δεσμό, κατηγοριοποιώντας τις βασικές επιλογές σας. Καταρχάς υπάρχουν δύο άκρα, και τα υπόλοιπα λίγο-πολύ βρίσκονται ανάμεσά τους. Άσφαλτος και χώμα. Δηλαδή Road και ΜΤΒ (Mountain Bike). Τα γνωστά μας κουρσάκια με το χαρακτηριστικό γυριστό τιμόνι είναι ιδιαίτερα γνωστά από παλιά, μόνο που το τελευταίο καιρό έχουν ανεβάσει το πήχη κάνοντας χρήση πανάλαφρων υλικών.
Από αυτά τα ποδήλατα προέρχονται κα τα Fitness, που ουσιαστικά δεν είναι παρά κουρσάκια με ίσιο τιμόνι. Τα ΜΤΒ ποδήλατα μετρούν πλέον και αυτά αρκετό χρόνο στη ζωή μας και αποδείχτηκαν εξαιρετικοί σύντροφοι για περιηγήσεις μέσα στο δάσος αλλά και την καθημερινή βόλτα. Τα πρώτα ΜΤΒ διάθεταν ανάρτηση μόνο εμπρός (πιρούνι) και ήταν ο κανόνας, μέχρι την εμφάνιση των ΜΤΒ Full- Suspension με ανάρτηση και πίσω, οπότε για τα ξεχωρίζουμε, απέκτησαν και αυτά το κωδικό όνομα HardTail.
H μάνα χάνει το παιδί όταν αρχίσεις να ασχολείσαι πλέον με το χώμα καθώς πέρα από hardtail και full suspension υπάρχουν κατηγορίες μοντέλων ανάλογα τον τροχό (29 ή 27,5) αλλά και τις διαδρομές των αναρτήσεων που ξεκινούν από τα 100 χιλιοστά και φθάνουν τα 200. Καλά θα αναρωτηθείτε 10 πόντοι δεν είναι πολλοί. Λάθος. Είναι όταν έχουμε μοντέλα με διαδρομή αναρτήσεων 100, 120, 130, 150, 160, 170, 200.
Ανατρέξτε σε κάποιο βιντεάκι του YouTube για να διαπιστώσετε ότι δεν πρόκειται για μια απλή βόλτα, αλλά για σπορ που κόβει την ανάσα. Κάπου ανάμεσα στα δύο άκρα προσπαθούν να στριμωχθούν και τα ποδήλατα πόλης (City), δημιουργώντας ταυτόχρονα και μια επιπλέον «μπάσταρδη» κατηγορία, αυτή των Trekking, ένας συνδυασμός δηλαδή City και ΜΤΒ.
Μπερδευτήκατε; Λίγο ψάξιμο στο internet, κάποιος –γνώστης- φίλος, ένας καλός «ποδηλατάς» και βγήκατε από το λαβύρινθο του καταναλωτισμού.
Οι βασικές κατηγορίες στα ποδήλατα λοιπόν, είναι οι εξής:
Πρόκειται για τη πιο διάσημη κατηγορία στην Ευρώπη, καθώς εκατομμύρια διαθέτουν από ένα τέτοιο στο γκαράζ τους. Άλλωστε το Tour de France και Giro di Italia είναι κορυφαία αγωνιστικά events παγκοσμίως. Τα ποδήλατα είναι σχεδιασμένα για να δίνουν το καλύτερο του ποδηλάτη στη μάχη με το χρόνο. Είναι φτιαγμένα πάντα με γνώμονα το ελάχιστο δυνατό βάρος για αυτό και μια καλή κούρσα κοστολογείται από 2.000 ευρώ και πάνω. Στις κούρσες ανήκουν και τα μοντέλα aero που τρέχουν σε χρονόμετρο και στους αγώνες τριάθλου, και έχουν μελετημένη αεροδυναμική.
Toυρισμός με ποδήλατο; Φυσικά! Πολλοί έχουν γυρίσει τον κόσμο ποδηλατώντας. Για κάτι τέτοιο, όμως, ακόμα και για ολιγοήμερες αποδράσεις, χρειάζονται τα κατάλληλα εργαλεία. Τα Touring ποδήλατα, είναι στην συντριπτική τους πλειοψηφία ατσάλινα (για αντοχή), έχουν “αργά” γεωμετρικά χαρακτηριστικά για σταθερότητα και φέρουν σχάρες και υποδοχές για να τα φορτώσει κανείς με μπαγκάζια, μπουκάλια με νερό, τσαντάκια κτλ. Δεν είναι ότι πιο γρήγορο στον δρόμο αλλά σε πάνε στον προορισμό σου, βρέξει – χιονίσει (κυριολεκτικά…)
Πρόκειται για μια νέα κατηγορία ποδηλάτων που απευθύνονται σε όσους θέλουν να κάνουν μακρινές εξορμήσεις ή και ολιγοήμερες αποδράσεις σε διαδρομές που περιλαμβάνουν άσφαλτο και χωματόδρομους ή ακόμα και μονοπάτια. Τα ελαστικά είναι τρακτερωτά, η θέση οδήγησης άνετη και υπάρχει χώρος και υποδοχές για να πάρει κανείς μαζί του εξοπλισμό camping και εφόδια.
Τα ποδήλατα City έρχονται για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες της αστικής μετακίνησης, και γι’ αυτό δίνεται έμφαση στην πρακτικότητα τους αλλά και στην άνεση του αναβάτη. Φτερά για τα νερά, σχάρες για κουβάλημα διαφόρων αντικειμένων, φώτα για κυκλοφορία μέσα στην πόλη τη νύχτα, αναρτήσεις για μεγαλύτερη άνεση.
Καθώς τα ποδήλατα πόλης είναι συνήθως βαριά και όχι κατασκευασμένα από κορυφαία υλικά, κάποιοι για την μετακίνηση τους μέσα στην πόλη τοποθέτησαν ένα ίσιο τιμόνι σε μια κούρσα και γρήγορα τα ποδήλατα fitness έγιναν κατηγορία. Υψηλές τιμές, καθώς προέρχονται από ποιοτικά ποδήλατα, απευθύνονται σε όσους θέλουν μια πρακτική κούρσα για την πόλη και μπορούν να αναγνωρίσουν –και να πληρώσουν- την αξία ενός carbon πιρουνιού ή ακόμα και ενός ολόκληρου σκελετού.
Τα πιο διάσημα mountain bike, με μεγάλη γκάμα μοντέλων, ανάλογα και το βαλάντιο του αγοραστή. Ότι πληρώνεις παίρνεις-χωρίς βέβαια την απουσία ευκαιριών. Επί το πλείστον μιλάμε για σκελετούς από αλουμίνιο, για τα οικονομικά μοντέλα, ενώ για πιο "ψαγμένα" ποδήλατα το carbon είναι κάτι παραπάνω από δεδομένο. Φυσικά και εδώ ισχύει όσο πιο ψηλά (η τιμή) τόσο καλύτερα, αλλά η βάση για ένα ικανοποιητικό ποδήλατο θα λέγαμε ότι είναι τα 500 ευρώ.
Η τελευταία λέξη της μόδας στα ΜΤΒ, που κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος απέναντι στα Hard-tail. Χάρη στη πίσω ανάρτηση (εννοείτε ότι διαθέτουν και ανάρτηση εμπρός) είναι πιο ξεκούραστο για το απλό ποδηλάτη, ενώ για τους πιο extreme καλύτερο στα κατηφορικά μονοπάτια. Τα αρνητικά ξεκινούν πάντα με το βάρος, καθώς είναι πιο βαριά από τα Hard-tail- λόγω συνδεσμολογίας και αμορτισέρ, και βέβαια την τιμή.
Η κατηγορία των full suspension MTB διαθέτει τις περισσότερες υποκατηγορίες, όπως trail, all mountain, enduro, gravity που ουσιαστικά διαφοροποιούνται από τις διαδρομές των αναρτήσεων. Όσο μεγαλύτερες τόσο ευκολότερα στα μονοπάτια, αλλά και δυσκολότερα (λόγω βάρους/ελαστικών) στην ανηφόρα. Σταυρόλεξο για δυνατές λύτες είναι η επιλογή σε αυτή την κατηγορία.
Τώρα εάν κατοικείτε στην πόλη και ελάχιστες είναι οι φορές που θα πατήσετε στο χώμα αλλά σας συναρπάζουν τα ΜΤΒ ποδήλατα η λύση είναι Trekking. Είναι η κατηγορία του "τακάνωόλακαισυμφέρω" και είναι τα είδος του ποδηλάτου που ουσιαστικά έχει αφανίσει τα ποδήλατα πόλης που κυριαρχούν στην Ευρώπη. Για τους δικούς μας χωματόδρομους – σπαστήρια δεν ενδείκνυνται βέβαια, πάνε καλά σε πατημένο χώμα.
Ο ηλεκτρισμός ήρθε και στα ποδήλατα, όχι σαν υβριδική τεχνολογία όπως στα αυτοκίνητα, αλλά σαν μέσο υποστήριξης για κάποιον που δεν είναι τόσο fun της ορθοπεταλιάς. Μια μπαταρία και ένα μικρό μοτέρ παρέχουν μια βοηθητική δύναμη στις ανηφόρες. Ξεκίνησαν φυσικά σαν κιτ για ποδήλατα πόλης αλλά πλέον μπορεί κάποιος να βρει όλα τα είδη ποδηλάτου σε ηλεκτρική μορφή.