city2 WHITE DDIAFANES

Δίκυκλο

afierwma z50 mprousres 2

Ένας θρύλος… “τσέπης”

 



 

Μετά από 50 χρόνια παραγωγής η Honda ανακοίνωσε ότι φέτος είναι η τελευταία χρονιά όπου το διάσημο Ζ50 θα είναι διαθέσιμο στο αγοραστικό κοινό. Και γι αυτό δημιούργησε μια επετειακή έκδοση που βέβαια εξαντλήθηκε εν ριπή οφθαλμού καθώς δεν είναι μόνο ότι πρόκειται για ένα συλλεκτικό μοντέλο αλλά οι φανατικοί οπαδοί του λιλιπούτιου δίτροχου είναι χιλιάδες ανά τον κόσμο.

Έτσι η Honda ανακοίνωσε και μια δεύτερη ειδική έκδοση, που πολύ πιθανόν να εξαντληθεί και αυτή τάχιστα. Είπαμε ότι λάτρεις του Z50 είναι πάρα πολλοί. Άλλωστε αυτό μαρτυρούν και τα 50 χρόνια παραγωγής του αλλά και τα δεκάδες μοντέλα που κυκλοφόρησαν σε όλο αυτό το χρονικό διάστημα.

Η ιστορία του Ζ50 ξεκινά κατά τύχη θα λέγαμε στις αρχές της δεκαετίας του '60, και χωρίς κανείς να φανταστεί κανείς τη εντυπωσιακή του πορεία, καθώς η Honda δεν σχεδίασε για παραγωγή το Ζ50 αλλά κατασκεύασε μια μικρή και εύκολη μοτοσυκλέτα για τις ανάγκες του Tama Tech, ενός πάρκου που ήθελε ένα δίτροχο για motocross που θα μπορούσε να καβαληθεί από όλες τις ηλικίες.

 
Μετά την μεγάλη απήχηση που είχε αυτή η προσπάθεια η Honda αποφασίζει να το βγάλει στην παραγωγή και έτσι κυκλοφορεί στην Ιαπωνική αγορά σαν Z100. Η πρώτη αυτή έκδοση είχε αερόψυκτο τετράχρονο μονοκύλινδρο κινητήρα -με τον κύλινδρο οριζόντια τοποθετημένο, έναν εκκεντροφόρο και 2 βαλβίδες, χωρητικότητα 49 κυβικών εκατοστών και από δοση 4,3PS / 8500 σ.α.λ. Είχε μανιβέλα για εκκίνηση του κινητήρα, φυγοκεντρικό συμπλέκτη και κιβώτιο 3 ταχυτήτων.

Σε αυτή την "πρωτόγονη" έκδοση δεν υπήρχαν αναρτήσεις και οι τροχοί ήταν 4 ιντσών.  Το 1967 κυκλοφορεί και εκτός Ιαπωνίας  με μικρο-αλλαγές και με κωδική ονομασία Ζ50. Στα επόμενα χρόνια το Z50 έγινε τόσο δημοφιλή που η Honda παρουσίασε αρκετές παραλλαγές του, αλλά πάντα πάνω στην ίδια βάση. Το Ζ50 απέκτησε αναρτήσεις, μεγαλύτερους τροχούς (8 ιντσών) και μία ακόμα ταχύτητα στο κιβώτιο.  Στην Ελλάδα έγινε γνωστό σαν Ζετάκι αλλά παγκοσμίως του δόθηκε το παρατσούκλι "Monkey" ή "Gorilla" από τον τρόπο με τον οποίο καθόταν ο αναβάτης  πάνω σε αυτό το λιλιπούτιο δίτροχο.

Εάν όταν κατασκευάστηκε το πρώτο Ζ για τις ανάγκες του πάρκου Tama Tech  υπήρχε μία πιθανότητα κάποιος να φανταστεί ότι η δημοτικότητα και η διαχρονικότητα του Ζ50 θα μπορούσε να συναγωνιστεί το C50 και τη Vespa, σίγουρα δεν θα είχε τόσο μεγάλη φαντασία για να σκεφτεί ότι το μικρό δίτροχο θα είχε τόσες custom παραλλαγές όσο και μια Harley!

Ίσως αποτελεί πεδίο ψυχολογικής μελέτης η μανία customizing με το Ζ50, σημασία πάντως έχει ότι η λιτή κατασκευή αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για πολλά ανήσυχα μυαλά που βρήκαν μια ενδιαφέρουσα βάση για να ξεδιπλώσουν την όποια φαντασία τους. Έτσι δημιουργήθηκαν εκατοντάδες αξιόλογα custom Z50 ανά τον κόσμο, από μια απλή μετατροπή στην εμφάνιση έως πλήρως "τουμπάνιασμα" με ανάποδα πιρούνια κα ψαλίδια.

Από τις αρχές τις δεκαετίες, από όταν ξεκίνησε η ιστορία του Ζ50, μέχρι σήμερα το μικρό δίτροχο ήταν πάντα συνυφασμένο με την έννοια της διασκέδασης και της εύκολης μετακίνησης. Ειδικά στις ΗΠΑ το Ζ50 ήταν το σχολείο των πιτσιρικάδων για εκτός  δρόμου οδήγηση, ενώ πάντα διαφημιζόταν η μεγάλη πρακτικότητά του. Υπήρχε και διαφήμιση που έδειχνε ότι χωρούσε μέχρι και σε πορτμπαγκάζ- σε αμερικάνικο αυτοκίνητο φυσικά.

afierwma_z50_mprousres_2.jpgafierwma_z50_mprousres_5.jpgafierwma_z50_mprousres_7.jpgafierwma_z50_mprousres_1.jpgafierwma_z50_mprousres_9.jpgafierwma_z50_mprousres_3.jpgafierwma_z50_mprousres_4.jpgafierwma_z50_mprousres_6.jpgafierwma_z50_mprousres_10.jpgafierwma_z50_mprousres_8.jpg
afierwma_z50_istoria_12.jpgafierwma_z50_istoria_5.jpgafierwma_z50_istoria_17.jpgafierwma_z50_istoria_7.jpgafierwma_z50_istoria_2.jpgafierwma_z50_istoria_14.jpgafierwma_z50_istoria_9.jpgafierwma_z50_istoria_3.jpgafierwma_z50_istoria_11.jpgafierwma_z50_istoria_16.jpgafierwma_z50_istoria_18.jpgafierwma_z50_istoria_8.jpgafierwma_z50_istoria_19.jpgafierwma_z50_istoria_6.jpgafierwma_z50_istoria_13.jpgafierwma_z50_istoria_10.jpgafierwma_z50_istoria_1.jpgafierwma_z50_istoria_15.jpgafierwma_z50_istoria_4.jpgafierwma_z50_istoria_20.jpg