city2 WHITE DDIAFANES

daytona edison test 2018 4

Ήρθε το ρεύμα!

Του Θοδωρή Ξύδη

Φωτογραφίες: Τάκης Μανιάτης, Θ.Ξ.

Συνεργάστηκε: Κώστας Γκαζής

Το ηλεκτρικό Edison είναι η πρώτη προσπάθεια της Daytona στην κατηγορία και δείχνει με το “καλημέρα” ότι τα πράγματα έχουν αρχίσει να σοβαρεύουν πραγματικά όσον αφορά τις ηλεκτρικές προτάσεις των εταιριών σε σχέση με τις αντίστοιχες με κινητήρα εσωτερικής καύσης. 

daytona edison test 2018 2

To νέο ηλεκτρικό scooter της Daytona, το πρώτο στην σύντομη ιστορία της, μας δίνει να καταλάβουμε με τον καλύτερο τρόπο όπως το μέλλον είναι πλέον εδώ και για όλους. Το μικροκαμωμένο Εdison είναι ένα scooter που μας βάζει για τα καλά στην ηλεκτροκίνηση, αφού φέρει τις τελευταίες τεχνολογίες στην κατηγορία, χρησιμοποιεί ηλεκτρικό μοτέρ που φέρει την υπογραφή της Bosch και όλα αυτά τα κάνει προσιτά στο ευρύ κοινό με μια τιμή που προκαλεί κρύ ιδρώτα στα αντίστοιχα 50άρια scooters με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το νέο μοντέλο της Daytona βρέθηκε στα χέρια μας για δύο περίπου ημέρες και μπορούμε να σας πούμε από τώρα ότι μείναμε έκπληκτοι με το υψηλό επίπεδο ωριμότητας που χαρακτηρίζει την προσπάθεια της εταιρίας από άκρη σε άκρη. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

daytona edison test 2018 28

Το Edison χάρη στον χαμηλής απόδοσης ηλεκτροκινητήρα του μπορεί να οδηγηθεί και από κατόχους διπλώματος κατηγορίας AM το δίπλωμα δηλαδή που χρειάζεται κανείς για να μπορεί να κινείται με 50άρι δίκυκλο. Έτσι οι νεαροί αναβάτες μπορούν κάλλιστα να το συμπεριλάβουν στη λίστα των προτιμήσεών τους και για αυτό υπάρχει ένας ακόμη εξίσου σημαντικός λόγος. Το Edison, παρά τον κινητήρα που προέρχεται από την Bosch αλλά και την μπαταρία ιόντων-λιθίου που φέρει κοστίζει μόλις 1.540 ευρώ. Η συγκεκριμένη τιμή μπορεί και να μην σήμαινε καιωτίποτα αν το Edison δεν χαρακτηριζόταν παράλληλα και από υψηλή ποιότητα κατασκευής, αποτελώντας ίσως το πιο ποιοτικό δίκυκλο που έχουμε δει μέχρι σήμερα από την εταιρία! Πολύ ποιοτική και όμορφη μεταλλική βαφή για τα πλαστικά, με την συναρμογή και την συναρμολόγηση του scooter να μην έχει να ζηλέψει κάτι από πάρα πολλές βενζινοκίνητες προτάσεις άλλων κατασκευαστών. Οι ατέλειες στα ηλεκτρικά είναι δύσκολο να κρυφτούν αφού τα ήσυχα μοτέρ τους αφήνουν απόλυτα εκτεθειμένο οποιοδήποτε κατασκευαστικό ελάττωμά τους. Κατά τη διάρκεια της σύντομης επαφής μας μαζί του στους δρόμους της πόλης δεν ακούσαμε ποτέ τριγμούς από τα πλαστικά ούτε κάποιον άλλο θόρυβο που θα προϊδέαζε αρνητικά για την ποιότητα κατασκευής και αυτή είναι μία ακόμη απόδειξη για τα μεγάλα βήματα προόδου που κάνει η Daytona τα τελευταία χρόνια.

 

daytona edison test 2018 10

Το Edison μπορεί να έχει λιλιπούτειες διαστάσεις αυτό όμως δεν σημαίνει και παραχωρήσεις στους διαθέσιμους χώρους. Ο αναβάτης, ακόμη και αν ξεπερνά τα 1,85μ. Θα κάτσει άνετα στην αναπαυτική σέλα του Edison έχοντας καλό χώρο για να βολέψει τα πόδια του στην επίπεδη ποδιά με τα χέρια να πέφτουν στο τιμόνι με απόλυτα φυσικό τρόπο. Το περίεργο για το μέγεθος του Edison είναι ότι στη σέλα του θα βολευτεί και ένας ευμεγέθης συνεπιβάτης. Το δοκιμάσαμε και αυτό και μπορούμε να σας πούμε με σιγουριά ότι δεν θα αντιμετωπίσετε κανένα πρόβλημα στις σύντομες αστικές μετακινήσεις, ακόμη και έτσι.

daytona edison test 2018 20

Θυσίες δεν έχουν γίνει ούτε στον τομέα των αποθηκευτικών χώρων. Η μπαταρία “στεγάζεται” επιμελώς στον δικό της ξεχωριστό χώρο κάτω από τη σέλα, χωρίς να έχει θυσιάζει την δυνατότητα αποθήκευσης αντικειμένων, αφού ο χώρος που θα βρείτε εκεί είναι και μεγάλος (δεν χωράει κράνος) και απόλυτα εκμεταλλεύσιμος χάρη στο ομοιόμορφο σχήμα του. Εκει θα βρείτε και τον... γενικό διακόπτη του Edison που είναι καλό να τον κατεβάζετε όταν δεν χρησιμοποιείτε το scooter για ακόμη μεγαλύτερη εξοικονόμηση ενέργειας αλλά και για αντικλεπτική προστασία. Η μικρή και στιβαρή σχαρίτσα αυξάνει ακόμη περισσότερο τις μεταφορικές δυνατότητες του Edison που τονίζονται από τον μικρό γάντζο στην περιοχή της ποδιάς αλλά και από τον μικρό αννοιχτό αποθηκευτικό χώρο αριστερά του τιμονιού. Στον εξοπλισμό περιλαμβάνεται και θύρα USB για να τροφοδοτείτε τις ηλεκτρικές συσκευές σας. 

daytona edison test 2018 21

Κάτω από τον αποθηκευτικό χώρο, αφού αφαιρέσετε έυκολα την επένδυση, θα βρείτε το καπάκι που προστατεύει την μπαταρία. Ανοίγοντάς το θα ανακαλύψετε ότι η Daytona έχει δώσει προσοχή και στη σχεδίασή καθώς φέρει βάσεις που ακουμπούν πάνω στην μπαταρία και φέρουν ελατήρια ώστε να μην κοπανάει στις λακκούβες. Η μπαταρία έχει χερούλι για να μπορείτε να την αφαιρείτε και να την μεταφέρετε με άνεση αν χρειαστεί. Η αφαίρεση και μεταφορά της δεν είναι ωστόσο απαραίτητη για να την φορτίσετε, καθώς το Edison έχει εξωτερική πρίζα για τον ελαφρύ φορτιστή του με το σχετικά μακρύ καλώδιο, στην ποδιά κάτω από τη σέλα. Η μπαταρία λιθίου των 60V και 24Ah ζυγίζει εννιά κιλά και έχει το δικό της διαγνωστικό σύστημα που σας πληροφορεί ανά πάσα στιγμή για το πόσο φορτισμένη είναι άσχετα αν βρίσκεται πάνω στο scooter ή όχι. Για να φορτιστεί πλήρως ξεκινώντας από το μηδέν χρειάζεται έξι ώρες σύμφωνα με την Daytona κάτι που δεν είχαμε τη δυνατότητα να επιβεβαιώσουμε. Ωστόσο στις σύντομες φορτίσεις που κάναμε ανακαλύψαμε ότι μπορεί σχετικά σύντομα να φορτιστεί κατά 15-20% (περίπου μια ώρα) στην περίπτωση που βιάζεστε. Όσον αφορά στην αυτονομία που προσφέρει, αυτή θα αγγίξει τα 45 χλμ. σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης στο αστικό περιβάλλον, ένα νούμερο εξαιρετικό, ειδικά αν σκεφτεί κανείς την ιδιαίτερα χαμηλή τιμή του Edison. Με λίγα λόγια δεν πρόκειται να έχετε ποτέ το άγχος το να μείνετε από... ρεύμα στο αστικό περιβάλλον. Για αυτό άλλωστε φροντίζουν και οι ενδείξεις του ευανάγνωστου πίνακα πληροφοριών, όπου φαίνεται το επίπεδο της φόρτισης της μπαταρίας επί τοις εκατό, αλλά και το πόσο ρεύμα καταναλώνει ο κινητήρας ανά πάσα στιγμή και σε πραγματικό χρόνο. Όμορφη λεπτομέρεια η δυνατότητα αλλαγής χρώματος της LCD οθόνης, σύμφωνα με τα προσωπικά σας γούστα. 

daytona edison test 2018 13

Ο ηλεκτρικός κινητήρας των 1.200 Watt αποδίδει 2,6 ίππους στις 560 σ.α.λ., όπως μας ενημερώνει η Daytona και το όνομα της Bosch στα καπάκια μόνο ηρεμία μυαλού μπορεί να φέρει στον αναβάτη του Edison. Στην πράξη, το ηλεκτρικό μοτέρ κινεί με άνεση το σχετικά ελαφρύ scooter των 72 κιλών που στην πραγματικότητα δίνει την αίσθηση ότι ζυγίζει τουλάχιστον 20 κιλά λιγότερα! Στα φανάρια θα ξεκινήσετε γρήγορα, χάρη στην ροπή των 1,73 κιλών που αντισοιχεί σε 150άρι scooter και θα απομακρυνθείτε με ασφάλεια από τα αυτοκίνητα που ακολουθούν, μέχρι και την τελική των 56 χλμ./ώρα στο ψηφιακό κοντέρ.

daytona edison test 2018 24

Οι επιδόσεις φυσικά πέφτουν αισθητά με δεύτερο άτομο στη σέλα αλλά να εξακολουθούν να επαρκούν για ασφαλή μετακίνηση στους δρόμους της πόλης. Ο αναβάτης έχει στη διάθεσή του τρία διαφορετικά προγράμματα διαχείρισης για την απόδοση του κινητήρα, με το πρώτο να μειώνει την τελική στα 25 χλμ./ώρα αλλά και την απόκριση του μοτέρ, το δεύτερο να εξοικονομεί ενέργεια και το τρίτο να απελευθερώνει την πλήρη δυναμικότητα του κινητήρα. Το πρώτο μάλλον δεν θα το χρησιμοποιήσετε ποτέ, με το δεύτερο να αποδεικνύεται το καλύτερο για να ελίσσεστε ανάμεσα στα αυτοκίνητα λόγω της πιο ήπιας απόκρισης στο γκάζι και το τρίτο είναι αυτό που πρέπει όταν βιάζεστε. Ένα εξαιρετικό χαρακτηριστικό του μοτέρ είναι η σχεδόν απόλυτη ησυχία που επικρατεί όταν παράγει έργο, κάτι που δεν είχαμε δει σε παλιότερες εφαρμογές που ακούγοντας περισσότερο σαν φιμωμένη ηλεκτρική σκούπα! Όχι πια, όχι με τον κινητήρα της Bosch. 

daytona edison test 2018 17

Γυρίζεις τον κεντρικό διακόπτη, τραβάς τη μανέτα του φρένου και έπειτα από ελάχιστο χρονικό διάστημα ένα μεγάλο πράσινο “Ready” ανάβει στον πίνακα πληροφοριών. Αυτό σημαίνει ότι ο κινητήρας “πήρε μπροστά” και είσαι έτοιμος να φύγεις! Μην περιμένετε να ακούσετε εδώ μίζες να γυρίζουν και πιστόνια να ανεβοκατεβαίνουν. Βασικά μην περιμένετε να ακούσετε τίποτα απλά περιστρέψτε το γκάζι και το Edison θα ξεκινήσει χωρίς να το καταλάβει κανείς από τους παρευρισκόμενους, αν δεν το κοιτάζει! Η ησυχία του scooter σε αφήνει να παρατηρείς όλους τους υπόλοιπους ήχους από το περιβάλλον, ενώ συνειδητοποιείς ότι πλέον μπορείς ακόμη και να σιγοψυθιρίζεις με τον συνεπιβάτη σου, κάτι που δεν μπορεις να κάνεις με ένα συμβατικό μοντέλο. Το πανάλαφρο Edison με τους μικρούς τροχούς των 10 ιντσών στέκεται στο ύψος του στο αστικό περιβάλλον παρουσιάζοντας μια ιδιαίτερα ώριμη εικόνα. Είναι στιβαρό, οι αναρτήσεις του δουλεύουν καλά για τις ταχύτητες που αναπτύσσει, ενώ το ίδιο κάνουν και τα προοδευτικά σε απόδοση φρένα που δίνουν αυτοπεποίθηση στον αναβάτη παρά τα στενά ελαστικά. Με τόσο μικρούς τροχούς καλό είναι να αποφεύγετε τις μεγάλες λακκούβες, μια υπόθεση που αποδεικνύεται παιχνιδάκι για το Edison: μπορεί να αλλάξει κατεύθυνση αστραπιαία, ένα χαρακτηριστικό που μπορεί να βρει κανείς μόνο σε scooter με τόσο μικρούς τροχούς. 

Το Edison είναι ένα πραγματικό αστικό όπλο που θα έφτανε στον βαθμό του απόλυτου για την κατηγορία του αν δεν είχε ένα χαρακτηριστικό που βρίσκεται μάλλον εκεί για λόγους ασφάλειας. Κάθε φορά που αγγίζετε τα φρένα το μοτέρ απενεργοποιείται εντελώς. Στις περισσότερες των περιπτώσεων αυτό δεν θα το καταλάβετε. Στους συνεχείς ελιγμούς όμως με ταχύτητες βαδίσματος ανάμεσα στα αυτοκίνητα δεν μπορείς να χρησιμοποιείς και τα φρένα για να διατηρείς την ροή και την ισορροπία σου και αυτό είναι κάτι που μάλλον δεν θα αρέσει στους πιο έμπειρους αναβάτες. Αυτό που θα αρέσει όμως σε όλους είναι το γεγονός ότι χωρά παντού και είναι το ίδιο φιλικό με έμπειρους αλλά και άπειρους αναβάτες.

daytona edison test 2018 7

Πολύ καλές ήταν λοιπόν οι εντυπώσεις που μας άφησε το Edison κατά τη σύντομη επαφή που είχαμε μαζί του. Το νέο ηλεκτρικό scooter της Daytona είναι ιδιαίτερα προσεγμένο και καλοφτιαγμένο, είναι αθόρυβο, έχει σικάτη και μοντέρνα εμφάνιση, κάνει απίστευτη οικονομία στην τσέπη (ξεχάστε την βενζίνη και τα συμβατικά service) και έχει και ένα ακόμη σημαντικό ατού, την τιμή του. Στα 1.540 ευρώ δεν αφήνει πλέον περιθώρια για σκέψεις, αν σκεφτείτε ότι ανάλογες προτάσεις πριν από μόλις λίγα χρόνια κόστιζαν 4.000 και 5.000 ευρώ, κάτι που έκανε απαγορευτική ακόμη και τη σκέψη της αγοράς τους. Με την υπογραφή της Bosch για τον κινητήρα, με μια μπαταρία που καλύπτει άνετα και χωρίς άγχος τις καθημερινές σας ανάγκες για μετακίνηση και το κύρος της Γκοργκόλης Α.Ε., της ελληνικής δηλαδή αντιπροσωπείας, το Edison έχει όλα τα φόντα για να πρωταγωνιστήσει στο αστικό περιβάλλον και να σας κάνει να αναφωνήστε με ανακούφιση “όχι πια βενζίνη”.

daytona_edison_test_2018-4.jpgdaytona_edison_test_2018-3.jpgdaytona_edison_test_2018-8.jpgdaytona_edison_test_2018-12.jpgdaytona_edison_test_2018-13.jpgdaytona_edison_test_2018-7.jpgdaytona_edison_test_2018-9.jpgdaytona_edison_test_2018-5.jpgdaytona_edison_test_2018-2.jpgdaytona_edison_test_2018-11.jpgdaytona_edison_test_2018-17.jpgdaytona_edison_test_2018-6.jpgdaytona_edison_test_2018-10.jpgdaytona_edison_test_2018-14.jpgdaytona_edison_test_2018-18.jpgdaytona_edison_test_2018-15.jpgdaytona_edison_test_2018-19.jpgdaytona_edison_test_2018-16.jpgdaytona_edison_test_2018.jpg

daytona_edison_test_2018-4.jpgdaytona_edison_test_2018-3.jpgdaytona_edison_test_2018-8.jpgdaytona_edison_test_2018-7.jpgdaytona_edison_test_2018-9.jpgdaytona_edison_test_2018-5.jpgdaytona_edison_test_2018-2.jpgdaytona_edison_test_2018-11.jpgdaytona_edison_test_2018-6.jpgdaytona_edison_test_2018-10.jpgdaytona_edison_test_2018.jpg

daytona_edison_test_2018-4.jpgdaytona_edison_test_2018-3.jpgdaytona_edison_test_2018-8.jpgdaytona_edison_test_2018-12.jpgdaytona_edison_test_2018-20.jpgdaytona_edison_test_2018-13.jpgdaytona_edison_test_2018-7.jpgdaytona_edison_test_2018-9.jpgdaytona_edison_test_2018-5.jpgdaytona_edison_test_2018-2.jpgdaytona_edison_test_2018-11.jpgdaytona_edison_test_2018-17.jpgdaytona_edison_test_2018-6.jpgdaytona_edison_test_2018-10.jpgdaytona_edison_test_2018-14.jpgdaytona_edison_test_2018-18.jpgdaytona_edison_test_2018-15.jpgdaytona_edison_test_2018-19.jpgdaytona_edison_test_2018-16.jpgdaytona_edison_test_2018.jpg

Κατασκευαστής Daytona
Μοντέλο Edison 50
Αντιπρόσωπος Γκοργκόλης Α.Ε.
Τιμή 1.540 ευρώ
Εγγύηση 2 χρόνια
   
Κινητήρας  
Τύπος Ηλεκτρικός Bosch 1200W, σύστημα ανάκτησης ενέργειας
Συμπλέκτης ΌΧΙ
Κιβώτιο Μίας σχέσης
Πλαίσιο  
Τύπος Ατσάλινο, σωληνωτό
Μήκος  (mm) 1.650
Πλάτος  (mm) 750
Ύψος (mm) 1.090
Ελάχιστη απόσταση από έδαφος (mm) Δ.Α.
Ύψος σέλας (mm) Δ.Α.
Μεταξόνιο (mm) 1.190
Βάρος (kg) 72
Αναρτήσεις  
Μπροστά Τηλεσκοπικό συμβατικό πιρούνι, χωρίς ρυθμίσεις, διαδρομή 65 χλστ.
Πίσω Δύο αμορτισέρ, προφόρτιση ελατηρίου, 55 χλστ.
Τροχοί / ελαστικά  
Μπροστά 100/80-10''
Πίσω 100/80-10''
Φρένα  
Μπροστά Δίσκος με δαγκάνα ενός εμβόλου
Πίσω Ταμπούρο
Εξοπλισμός  
  Ταχύμετρο ολικός και μερικός χιλιομετρητής, δείκτης φόρτισης μπαταρίας, δείκτης κατανάλωσης ρεύματος, αυτονομία, επιλεγμένο πρόγραμμα κινητήρα, επιλογή χρώματος πίνακα πληροφοριών
Ιπποδύναμη εργοστασίου (hp / σ.α.λ.) 2,6/570
Ροπή εργοστασίου (kg / σ.α.λ.) 1,7/570
Μπαταρία ΛΙΘΙΟΥ, 60V, 24Ah, 9 kg
Βάρος (kg) 9,2
Χρόνος φόρτισης 6 ώρες
Αυτονομία 50 χλμ.