Μια "μεγάλη" ιστορία |
Λένε ότι οι αγώνες βελτιώνουν το είδος. Όσο αφορά το rally Paris Dakar ισχύει στο ακέραιο καθώς μέσα από τη συμμετοχή στο διάσημο αγώνα ξεπήδησαν μοντέλα που απόκτησαν ένα ξεχωριστό κομμάτι στην ιστορία της μοτοσυκλέτας. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Είναι τέλη της δεκαετίας του '80 και οι εταιρίες παρουσιάζουν μοντέλα παραγωγής που βασίζονται (ή μοιάζουν) στις αγωνιστικές μοτοσυκλέτες προσπαθώντας να εξαργυρώσουν όχι μόνο την όποια επιτυχία αλλά και τη προβολή μέσα από τη συμμετοχή στο rally Paris Dakar. Σε μια προσπάθεια να πολεμηθεί η δικύλινδρη BMW η Honda κατασκευάζει και αυτή ένα αγωνιστικό (NXR 750) με δύο κυλίνδρους (σε σχήμα V2) για να προχωρήσει στην παραγωγή μιας παρόμοιας μοτοσυκλέτας αμέσως μετά με τη γνωστή μας Africa Twin 650. Το δρόμο "των δύο κυλίνδρων" θα ακολουθήσει και η Yamaha εκμεταλλευόμενη την πολύ καλή φήμη (και πωλήσεις) της ΧΤ 600 Tenere παρουσιάζοντας τη Super Tenere 750.
H τρίτη ιαπωνική εταιρία θα ακολουθήσει έναν δικό της μοναχικό δρόμο ανάμεσα στα τόσα δικύλινδρα, ευρωπαϊκά και ιαπωνικά. Το 1997, η Suzuki θέλοντας να συνδυάσει την ευκολία στην οδήγηση ενός μονοκύλινδρου και το γκάζι των δύο κυλίνδρων παρουσιάζει το DR 750 Big. Μια μοτοσυκλέτα που από μόνη της είναι μοναδική καθώς αμέσως παίρνει τον τίτλο της μεγαλύτερης μονοκύλινδρης μοτοσυκλέτας παραγωγής. Χάρη στο τεράστιο έμβολο των 105 χιλιοστών (και τη διαδρομή των 84 χιλιοστών) η χωρητικότητα φτάνει 727 κυβικά. Ο κινητήρας είναι αερόψυκτος, με ένα εκκεντροφόρο επικεφαλής και τέσσερεις βαλβίδες με ιπποδύναμη λίγο πάνω από τα πενήντα άλογα.
Για να τροφοδοτείται το τεράστιο έμβολο υπήρχαν 2 καρμπυρατέρ, όπως υπήρχαν και 2 μπουζί για να μπορεί να επιτευχθεί ομοιόμορφη καύση σε μια τόσο μεγάλη διάμετρο. Οι αναρτήσεις είχαν αρκετά μεγάλες διαδρομές (240 χιλ. και 220 χιλ. εμπρός και πίσω αντίστοιχα), υπήρχε μονός δίσκος εμπρός, ενώ το πρώτο DR 750 Big κυκλοφόρησε με ταμπούρο, κάτι που άλλαξε στο επόμενο μοντέλο. Φυσικά σαν replica rally μοτοσυκλέτα είχε τεράστιο ντεπόζιτο, που έφθανε τα 29 λίτρα.
Το 1990 η Suzuki παρουσιάζει το DR 800 Big που ουσιαστικά είναι η ίδια μοτοσυκλέτα με άλλη χωρητικότητα. Με αύξηση μόνο της διαδρομής (σε 90 χιλ.) και με την ίδια διαμέτρου έμβολο ο κυβισμός φτάνει τα 779 κυβικά εκατοστά, με πολύ μικρή αύξηση της ιπποδύναμης και της ροπής. Το 1991 προχωρά σε δραστικά αλλαγές, και το νέο μοντέλο διατηρεί τον κινητήρα και την σχεδίαση αλλά το νέο μικρότερο ρεζερβουάρ (24 λίτρων) και η νέα σέλα δημιουργούν μια διαφορετική θέση οδήγησης, ενώ πλέον το DR έχει δύο τελικά εξάτμισης. Μικρές αλλαγές έχουμε και στα φρένα, αν και ο μονός δίσκος παραμένει.
Το 1996 παράγεται το τελευταίο μοντέλο της σειράς DR Big, που ουσιαστικά παραμένει αναλλοίωτο από το 1991 εκτός από τους χρωματισμούς και τα γραφικά, κλείνοντας ένα κομμάτι της ιστορίας των replica μοτοσυκλετών του rally Paris Dakar. Πάντως σε αντίθεση με αυτό που πιστεύουν οι περισσότεροι, η Suzuki με το DR Big καθιέρωσε πρώτη αυτή το μικρό ρύγχος κάτω από το προβολέα, και όχι η BMW με το GS, για να το αντιγράψουν αργότερα και άλλες εταιρίες.
Το πρωτότυπο (Suzuki DRZ 750)
Και μόνο η συμμετοχή στο rally Paris Dakar έδινε πρεστίζ στα εργοστάσια και αύξανε τις πωλήσεις , έστω και εάν τα αγωνιστικά δεν είχαν σχέση με τις μοτοσυκλέτες παραγωγής. Γιατί το Suzuki DRZ του 1991 ήταν καταρχήν πολύ ελαφρύτερο από το DR Big, καθώς ζύγιζε μόλις 154 κιλά, όταν ήταν άδειο από υγρά. Πάντως τα ρεζερβουάρ(δύο εμπρός και ένα πίσω) είχαν συνολικά 62 λίτρα χωρητικότητα.
Και μεν αναφερόταν σαν 750 αλλά ο πραγματικός κυβισμός του ήταν 830 εκατοστά και είχε μέγιστη απόδοση 71 άλογα στις 7.000 στροφές/λεπτό. Ο ένας από τους τρεις αναβάτες της ομάδας ήταν ο βέλγος Gaston Rahier, πολυνίκης και με μεγάλη εμπειρία στο διάσημο αγώνα, που όμως δεν κατόρθωσε να χαρίσει την πολυπόθητη νίκη στη Suzuki.