city2 WHITE DDIAFANES

ktm 800 252864 362840 type13145

Αυτόνομα ηλεκτρονικά συστήματα ασφάλειας: Σωτηρία ή το τέλος της οδήγησης;

Πριν λίγες ημέρες, είχαμε την είδηση ότι 40 κράτη υπερψήφισαν το προσχέδιο της UNECE (Επιτροπή Οικονομικών των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη), σχετικά με το κανονιστικό πλαίσιο για την υποχρεωτική εφαρμογή συστημάτων ΑΕΒS στα αυτοκίνητα.

Τι είναι το AEBS; Πρόκειται για το Advanced Emergency Braking System ένα αυτόνομο σύστημα ασφάλειας το οποίο συλλέγει πληροφορίες από αισθητήρες που έχουν τοποθετηθεί περιμετρικά σε ένα αυτοκίνητο και φρενάρει αυτόματα, στην περίπτωση πουδιαπιστωθεί ότι επίκειται σύγκρουση με άλλο αυτοκίνητο, πεζό ή μοτοσυκλέτα.

Τα AEBS συστήματα ήδη εφαρμόζονται σε πολλά αυτοκίνητα παραγωγής, ωστόσο σε λίγα χρόνια, το 2022 συγκεκριμένα, θα πρέπει να ανήκουν στον standard εξοπλισμό κάθε αυτοκινήτου που θα παράγεται και θα πωλείται στην Ευρώπη.

Η συγκεκριμένη είδηση είναι στην ουσία μια αναμενομένη εξέλιξη, δεδομένης της ταχύτητας με την οποία εξελίσσονται τα αυτόνομα συστήματα ασφαλείας, τα οποία είναι θέμα χρόνου να περάσουν και στην μοτοσυκλέτα, με τις κατάλληλες τροποποιήσεις βέβαια.

Εκ πρώτης, η εξέλιξη αυτή είναι σίγουρα κάτι θετικό, ωστόσο ένα ζήτημα που προκύπτει σε πιο προσεκτική εξέταση, είναι το αν κινούμαστε ολοταχώς προς ένα μέλλον όπου η οδήγηση των προσωπικών μέσων μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένων των δίτροχων, θα αυτοματοποιηθεί πλήρως, αφαιρώντας κάθε στοιχείο ανθρώπινου ελέγχου.

Όπως σε κάθε περίπτωση τεχνολογικής εξέλιξης, σε κάθε εφεύρεση και καινοτομία, το μέτρο το καθορίζει πάντα ο άνθρωπος. Αυτός είναι που προσθέτει θετικό ή αρνητικό πρόσημο σε όλα αυτά και τα παραδείγματα είναι άπειρα. Ένα μαχαίρι μπορεί να είναι χρήσιμο εργαλείο ή φονικό όπλο και αυτό το καθορίζει πάντα όποιος το κρατά από την λαβή του.

Το σίγουρο είναι ότι το μαχαίρι από μόνο του, δεν μπορεί να θεωρηθεί ούτε καλό, ούτε κακό εργαλείο, είναι η χρήση του ανθρώπου που το καθορίζει.

Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τα συστήματα αυτά, είναι στο χέρι των ανθρώπων, των δημιουργών τους, να τα εξελίξουν και να τα προσαρμόσουν με τέτοιο τρόπο, ώστε η χρήση τους να είναι επωφελής, χωρίς να λειτουργούν εις βάρος ενός αναφαίρετου και θεμελιώδους δικαιώματος μας, της ελεύθερης και απρόσκοπτης προσωπικής μετακίνησης.

Κώστας Γαμβρούλης