Τι αλλάζει και τι ιχύει |
Μετά τον σάλο που δημιουργήθηκε με τις απόπειρες της πολιτείας να ρυθμίσει νομικά την κυκλοφορία των ιστορικών οχημάτων, η χρυσή τομή μάλλον βρέθηκε.
Η ιστορία κρατά από το 2017, όταν η δημοσίευση του ΦΕΚ 3641 έφερε αυστηρούς περιορισμούς στην κυκλοφορία των κλασικών οχημάτων, σε βαθμό που σχεδόν θα γινόταν αδύνατο να βγουν στους δρόμους.
Μετά από αλλεπάλληλες επαφές και συζητήσεις με τους αρμόδιους φορείς, τον Φεβρουάριο 2019 εκδόθηκε νέα απόφαση που τροποποιούσε την αρχική απόφαση, αλλά και σε αυτή προέκυπταν ενστάσεις, οι ο οποίες εν τέλει φαίνεται πως διευθετήθηκαν.
Ενδιάμεσα, το υπουργείο Μεταφορών είχε εκδόσει απόφαση αναστολής της σχετικής νομοθεσίας που πρακτικά ακινητοποιούσε κάθε ιστορικό όχημα μέχρι να επανεξεταστεί η πιστοποίησή του. Η αναστολή αυτή είχε ισχύ ως και την 31η Δεκεμβρίου 2019, ημερομηνία στην οποια δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η πιο πρόσφατη Κοινή Υπουργική Απόφαση με κάποιες σημαντικές αλλαγές.
Αρχικά περιγράφεται η κατάλληλη διαδικασία πιστοποίησης των ιστορικών οχημάτων από τους εγκεκριμένους φορείς που πρέπει να είναι αναγνωρισμένοι από τις αντίστοιχες παγκόσμιες ομοσπονδίες (FIM για τη μοτοσυκλέτα), εισάγοντας μια σημαντική αλλαγή: τα οχήματα που είχαν χαρακτηριστεί ιστορικού ενδιαφέροντος προηγουμένως, μπορούν να διατηρήσουν τον χαρακτηρισμό τους χωρίς να πρέπει να ξανακάνουν όλη τη διαδικασία από την αρχή.
Όσον αφορά στην κυκλοφορία τους, αυτή επιτρέπεται για τρεις λόγους: για συμμετοχή σε εκδηλώσεις ή αγώνες, για συντήρηση και για μετακίνηση από και προς το συνεργείο όπου επισκευάζονται.
Για εκδηλώσεις/αγώνες η κίνηση των ιστορικών οχημάτων επιτρέπεται δύο μέρες πριν και μια μέρα μετά την εκδήλωση, εφόσον φυσικά ο ιδιοκτήτης έχει όλα τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά για το όχημά του, είναι ασφαλισμένο και είναι δηλωμένο επίσημα στις συμμετοχές της εν λόγω εκδήλωσης. Τότε θα μπορεί να κινηθεί νόμιμα σε δημόσιους δρόμους, ακυρώνοντας την αρχική διάταξη που ήθελε μεταφορά του μόνο με τρέιλερ ή φορτηγό.
Όσον αφορά στα χιλιόμετρα συντήρησης, αυτά μπορούν να γίνουν μόνο Κυριακή και μόνο εντός της Περιφερειακής Ενότητας όπου το όχημα σταθμεύει και φυλάσσεται.
Τέλος, για τη μετακίνηση από και προς το συνεργείο, αυτή επιτρέπεται σε όλες τις εργάσιμες μέρες και ώρες, ωστόσο το συνεργείο θα πρέπει να βρίσκεται εντός των ορίων της Περιφερειακής Ενότητας του οχήματος ή σε όμορη Περιφέρεια. Για να είναι καλυμμένος ο ιδιοκτήτης, θα πρέπει εκτός των κλασικών δικαιολογητικών που πάντοτε οφείλει να έχει (πιστοποίηση, διακριτικά σήματα, ασφάλεια) να φέρει και αποδεικτικό που να βεβαιώνει την επίσκεψη στο συνεργείο, λ.χ. απόδειξη παροχής υπηρεσιών ή άλλο παρεμφερές αποδεικτικό μέσο.
Σε περίπτωση που οδηγός συλληφθεί να κινεί το ιστορικό του όχημα χωρίς να καλύπτει τις απαραίτητες προϋποθέσεις που ορίζει η νέα ΚΥΑ, τα πρόστιμα έχουν ως εξής: €1,500 στον ιδιοκτήτη και άλλα τόσα στον οδηγό του οχήματος (αν είναι άλλο πρόσωπο από τον ιδιοκτήτη).
Σε περίπτωση χρήσης του οχήματος χωρίς τα δικαιολογητικά που προβλέπει η ΚΥΑ, πρόστιμο €300.
Διάφορα πρόστιμα επίσης επιβάλλονται σε ιστορικά οχήματα που κυκλοφορούν παρότι έχουν δηλωθεί σε ακινησία (κατάθεση πινακίδων), το ύψος των οποίων καθορίζεται από πρότερες νομοθετικές διατάξεις - ν.4093/2012 (222 Α) και ν.2523/1997.
Μπορείτε να διαβάσετε την σχετική ΚΥΑ , ΕΔΩ