city2 WHITE DDIAFANES

 7e92871bd8925e82a6870a7edac6edf2 XL  Βελτίωση της σταθερότητας υπό σύνθηκες 

Δεν υπάρχει αμφιβολία, ότι η Bosch αποτελεί την ηγέτιδα δύναμη στον ραγδαία αναπτυσσόμενο χώρο των ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας στις μοτοσυκλέτες. 
IMU, αισθητήρες, μονάδες ABS και πολλά άλλα επί μέρους στοιχεία, τοποθετούνται σε δεκάδες μοντέλα μοτοσυκλετών, διαφόρων κατασκευαστών.

Η γερμανική εταιρεία δεν επαναπαύεται στην σημερινή εμπορική της επιτυχία αλλά φροντίζει ώστε να εξασφαλίσει και την συνέχεια της στο μέλλον, δαπανώντας αρκετούς πόρους στο τμήμα έρευνας και εξέλιξης, προκειμένου να εξελιχθούν νέα και πρωτοποριακά συστήματα ασφαλείας. 

Μια από τις εφαρμογές που η Bosch εξετάζει λοιπόν, είναι και η αυτόνομη διαχείριση του τιμονιού της μοτοσυκλέτας, αλλά πριν αρχίσετε τα αναθέματα και αρχίσετε να φαντάζεστε μοτοσυκλέτες που οδηγούνται μόνες τους, να ξεκαθαρίσουμε ότι ΔΕΝ πρόκειται για αυτό. 

Αυτό που η Bosch εξελίσσει, δεν παίρνει ολοκληρωτικά τον έλεγχο από τα χέρια του αναβάτη, αλλά επενεργεί στο τιμόνι με τρόπο τέτοιο, ώστε να βελτιώνεται η σταθερότητα της μοτοσυκλέτας κατά την επιβράδυνση ή την επιτάχυνση και αυτό μόνο στις περιπτώσεις όπου σημειώνονται μεταβολές στην κινητική κατάσταση από τα επίσης υπό εξέλιξη συστήματα brake assist και adaptive cruise control.

Η Bosch επισημαίνει ότι στις περιπτώσεις αυτές, ο αναβάτης δεν έχει επίγνωση για την επικείμενη μεταβολή της κινητικής κατάστασης  και ως εκ τούτου δεν είναι προετοιμασμένος. Το νέο αυτό σύστημα λοιπόν, έχει ακριβώς ως στόχο την απόσβεση των ταλαντώσεων κατά τον διαμήκη άξονα ή το “ελάφρωμα” του τιμονιού, που προκαλούνται από την –ξαφνική για την αναβάτη- φόρτιση ή αποφόρτιση του μπροστινού συστήματος (δηλαδή σε σενάρια επιβράδυνσης ή επιτάχυνσης αντιστοίχως). 

Οι εφαρμογές του συστήματος είναι δύο. Η πιο απλή, θέλει ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σταμπιλιζατέρ τιμονιού, να μεταβάλει την απόσβεση του, ώστε να εξαλείφεται η ελαφριά αίσθηση στο τιμόνι. Αυτό δεν είναι κάτι νέο βέβαια, υπάρχουν εδώ και καιρό σταμπιλιζατέρ τέτοιου τύπου στην αγορά, στην συγκεκριμένη περίπτωση όμως, ο έλεγχος της μονάδας θα γίνεται κατόπιν επεξεργασίας και άλλων δεδομένων από την IMU, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η βέλτιστη απόδοση.
 
Η δεύτερη  εφαρμογή, θέλει έναν σερβομηχανισμό να επενεργεί στον λαιμό της μοτοσυκλέτας εφαρμόζοντας αντίρροπές δυνάμεις στο τιμόνι, σε σχέση με αυτές που προκαλούν την αστάθεια. Η Bosch δεν δίνει πολλές λεπτομέρειες σχετικά με αυτό, ωστόσο έχουμε ένα παρόμοιο παράδειγμα εφαρμογής στο Riding Assist-e πρωτότυπο της Honda, για άλλους λόγους βέβαια (ισορροπία συνόλου). 

Ακόμα είναι άγνωστο αν αυτά τα δύο συστήματα (σταμπιλιζατέρ και σερβομηχανισμός) πρόκειται να χρησιμοποιηθούν ξεχωριστά ή συνδυαστικά, όταν η Bosch λανσάρει το νέο της σύστημα στην αγορά. Κατά πως φαίνεται, από την απλή αυτή επεξήγηση της λειτουργίας τους που είναι διαθέσιμη μέχρι στιγμής, δείχνουν να συμπληρώνουν το ένα το άλλο, σε δυο διαφορετικά σενάρια μεταβολής της κινητικής κατάστασης μιας μοτοσυκλέτας, δηλαδή επιβράδυνση και επιτάχυνση. 

Η λειτουργία του συστήματος μάλιστα είναι προφανές ότι μπορεί να συνδυαστεί  και με τις ημιενεργητικές αναρτήσεις, προκειμένου να υπάρχει ακόμη μεγαλύτερη αποσόβηση της αστάθειας. 

Σε κάθε περίπτωση πάντως μην ανησυχείτε και μην τρελαίνεστε, οι μοτοσυκλέτες θα εξακολουθούν να χρειάζονται έναν αναβάτη για να οδηγηθούν…