Οι... παρενέργειες της τεχνολογίας ασφαλείας που φέτος ήρθε και στα δίκυκλα |
Μια έρευνα ασφαλιστικών εταιρειών στις ΗΠΑ κατέληξε πως με τη νέα γενιά cruise control οι οδηγοί τρέχουν περισσότερο.
Το Adaptive Cruise Control (ACC) είναι η τελευταία μόδα στην τεχνολογία ασφαλείας, προσφέροντας έναν “αυτόματο πιλότο” που δεν κρατά απλώς την ταχύτητα σταθερή, μα την προσαρμόζει αυτομάτως ανάλογα με τα οχήματα που εντοπίζει τριγύρω μας.
Η εφαρμογή αυτού του συστήματος έχει ξεκινήσει πολλά χρόνια πριν στα αυτοκίνητα, ενώ στις μοτοσυκλέτες κάνει το ντεμπούτο του από πέρυσι, εξοπλίζοντας με ραντάρ της Bosch κάποια λιγοστά μοντέλα από τα ψηλότερα ράφια, όπως τα Ducati Multistrada V4, KTM 1290 Super Adventure και BMW R 1250 RT.
Στις ΗΠΑ το Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) διεξήγαγε μια έρευνα στην περιοχή της Βοστώνης, εξετάζοντας κυρίως οδηγούς αυτοκινήτων και την οδική τους συμπεριφορά όταν χρησιμοποιούν το ACC.
Αυτή κατέληξε πως 24% περισσότεροι οδηγοί παραβιάζουν τα όρια ταχύτητας ενόσω λειτουργούν το ACC.
Το τελικό συμπέρασμα της έρευνας επεξεργάζεται και τις συνέπειες αυτής της στατιστικής παρατήρησης, καθώς αναφέρει πως αύξηση της ταχύτητας κατά 1 μίλι ανά ώρα, δηλαδή 1.6 km/h, συνεπάγεται 10% μεγαλύτερο κίνδυνο για θανατηφόρα κατάληξη σε περίπτωση ατυχήματος.
Μια λογική εξήγηση αυτών θα μπορούσε να είναι το αυξημένο αίσθημα ασφάλειας που νιώθει ο οδηγός με το ACC ως προς αυτόν που δουλεύει ένα παραδοσιακό cruise control.
Ωστόσο δεν γίνεται κανένας λόγος για τα πολύ, έως υπερβολικά χαμηλά όρια ταχύτητας που δείχνουν εντελώς αταίριαστα με τις ικανότητες των σύγχρονων οχημάτων. Διά του λόγου το αληθές, ένα δευτερεύον συμπέρασμα της έρευνας παρατηρεί πως οι οδηγοί υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας περισσότερο εκεί που αυτά είναι πολύ χαμηλά και λιγότερο όταν είναι υψηλότερα. Έτσι σε ζώνες με όριο τα 90 km/h (55 mph) οι παραβιάσεις ήταν κατά μέσο όρο +13 km/h, ενώ εκεί που το όριο φτάνει στα 105 km/h (65 mph) οι παραβάτες το ξεπερνούσαν κατά +8 km/h σε μέση τιμή.
Πηγή: IIHS