Επιστροφή στην πρακτικότητα |
Του Τάκη Μανιάτη
Φωτογραφίες: Κώστας Γκαζής
Αναβιώνοντας ένα μοντέλο που έχει γράψει σύντομη αλλά εντυπωσιακή ιστορία, πετυχαίνεις την θετικότερη είσοδο σου στην αγορά. Γνωρίστε λοιπόν την SWM και το νέο RS 650R, ή αλλιώς, Husqvarna TE 630!
Είδαμε τελευταία φορά την TE 630 υπό την σκέπη της BMW, μετά το 2010, όταν αυτή εξαγόρασε την Husqvarna. Η TE 630, είχε ήδη αντικαταστήσει το αιθαλές TE 610 και με νέο κινητήρα - βασισμένο στο αγωνιστικό TE 510 (κύλινδρος - κεφαλή - στρόφαλος) και διαφορετικά κάρτερ και κιβώτιο, τοποθετήθηκε στην 630 με νέο κυβισμό πλέον, στα 600cc.
Έκτοτε, η Husqvarna ανέβηκε τον Γολγοθά της, για να φύγει έπειτα από δύο χρόνια από τα χέρια της BMW, και να περάσει στην KTM, και στα χέρια του μεγαλομετόχου της, Stefan Pierrer.
Αυτός, θεώρησε πιο σωστή κίνηση να κλείσει το εργοστάσιο και να διατηρήσει μόνο το όνομα, το οποίο συνέχισε την πορεία του πάνω σε μεταποιημένες μοτοσυκλέτες KTM, σε λευκά-μπλε χρώματα, με κίτρινα αυτοκόλλητα. Εύκολη λύση που αποδείχθηκε σοφή επιχειρηματική κίνηση, μιας και, εκτός ότι η νέα πλέον Husqvarna έκανε ιστορικό ρεκόρ πωλήσεων στα 110 και πλέον χρόνια του εργοστασίου, έδωσε και ζωή, σε άλλες εταιρίες: Ο Pierrer, πούλησε την γραμμή παραγωγής του Varese, το εργοστάσιο στην βόρεια Ιταλία, αλλά και τα καλούπια των προηγούμενων μοντέλων, στην SWM.
Και ποια είναι η SWM; Η Speedy Working Motors, από τα αρχικά των οποίων βγαίνει το SWM, είναι η εταιρία που ιδρύθηκε το 1971 από τους Piero Sironi και Fausto Vergani, με έδρα το Μιλάνο. Τις δεκαετίες '70 και '80, παρήγαγε μικρές μοτοσυκλέτες enduro με κινητήρες Sachs, (TL125 και TL320 το 1977). Μετά το κλείσιμο της, το 1984, παρέμεινε ανενεργή, μέχρι το 2014 που ανακοινώθηκε η έναρξη της παραγωγής, με έξι διαφορετικά μοντέλα, σε on-off, enduro και custom. Πως έγινε αυτό ξαφνικά; Το group Shineray από την Κίνα, εξαγόρασε τα δικαιώματα του ονόματος και αργότερα, την γραμμή παραγωγής της Husqvarna από τον Pierrer. Και ιδού τα νέα SWM-Husqvarna, και ψάξτε να βρείτε τις διαφορές!
Το RS 650R έχει τοποθετηθεί στην κατηγορία Enduro από την SWM, στην κορυφή των μοντέλων RS 125, RS 300R, RS 500R - όπως μπορείτε να φανταστείτε, όλα τους είναι τα πρώην TE 125, TE 310, TE 510, και ΤΕ 630 της Husqvarna. Και τα δύο μεσαία μοντέλα ήταν τα καθεαυτού αγωνιστικά της εταιρίας έως και το 2010 (όπου το 310 άλλαξε κινητήρα, το 510 ανανεώθηκε το 2008), τα 125 και 630, αποτελούσαν την πρόταση της Husqvarna για χρήση on-off. Για καθημερινή μετακίνηση μέσα στην πόλη, μικρά ή μεγάλα ταξιδάκια, αναλόγως διάθεσης - κάποτε τα μονοκύλινδρα ήταν αυτά που "έγραφαν" πολλάααα χιλιόμετρα, αλλά και περιπέτεια, σε δασικούς χωματόδρομους. Ότι θα μπορούσε να κάνει ένα XT 660 ή ένα KTM 690, με το Husqvarna TE 630, να έχει περισσότερες δυνατότητες στο χώμα από τον ιαπωνικό ανταγωνισμό. Και κάπου εδώ, αφήνουμε το όνομα Husqvarna να τραβήξει τον δικό του δρόμο, και συνεχίζουμε ως SWM.
Το RS 650R λοιπόν, είναι ένα πιστό αντίγραφο, στο οποίο, ψάχνεις λεπτομερώς για να βρεις τις διαφορές που το χωρίζουν από το πρωτότυπο. Περιφερειακά, όλα τα πλαστικά είναι ίδια, με τα αυτοκόλλητα να κάνουν τις διαφορές. Μία μόνο αλλαγή υπάρχει στα πλαστικά του ψυγείου, που είναι ίδιας σχεδίασης, αλλά διαιρούμενα στο άνω τμήμα. Πίσω, το SWM διαθέτει χειρολαβές συγκράτησης συνεπιβάτη στο υποπλαίσιο - το 630 διέθετε μόνο τις τρύπες για την τοποθέτηση τους, ενώ τα τελικά εξαγωγής έχουν διαφορετικές τάπες, στρογγυλεμένες, με τα φλας να είναι ίδια αλλά με λευκά διάφανα καπάκια.
Διαφορετικά είναι και τα προστατευτικά των εξατμίσεων, τόσο από την αριστερή, όσο και από την δεξιά πλευρά - ίδια σε σχεδίαση μεν, με νέο χρώμα και τρύπες, δε. Διαφορές έχουμε και στα ελαστικά πρώτης τοποθέτησης, τα οποία προέρχονται από την Golden Tyre και είναι αντιγραφή των Metzeler Sahara - το 630, χρησιμοποιούσε Metzeler Karoo ή Pirelli MT21. Η σημαντικότερη όμως αλλαγή, έχει να κάνει με την διαδρομή των αναρτήσεων. Αν και αυτές παραμένουν ίδιες ως μονάδες, Marzocchi 45 χιλιοστών για μπροστά και αμορτισέρ της Sachs, πλήρως ρυθμιζόμενα, αλλάζουν οι διαδρομές τους. Από τα 270/320 χιλιοστά του TE 630, "πέσαμε" στα 210/270 χιλιοστά, στο SWM. Στροφή προς την άσφαλτο λοιπόν!
Η ευκολία στην καθημερινή μετακίνηση ήταν ένα από τα ζητούμενα στο νέο RS 650R, και οι αναρτήσεις χαμήλωσαν, προκειμένου να μεταφέρουν χωμάτινο ποσοστό, προς την άσφαλτο. Και ο στόχος επετεύχθη, μιας και ο αναβάτης πατάει άνετα κάτω, το κέντρο βάρους της μοτοσυκλέτας έχει χαμηλώσει και αυτή ελέγχεται με λιγότερη δύναμη και περισσότερη ευκολία. Η ''ασφαλτοποίηση'' του 630 έδωσε και χαμηλότερο ύψος σέλας στο RS 650R, το οποίο μειώθηκε από τα 950 χιλιοστά, στα 915. Οι διαφορές; Τώρα δεν χρειάζεσαι σκάλα, ας πούμε, για να ανέβεις. Πατάς πιο άνετα στο έδαφος, ενώ ακόμη και το ζύγισμα έχει αλλάξει, δίνοντας πιο άμεση εντολή για αλλαγή κατεύθυνσης στην μοτοσυκλέτα.
Οι αναρτήσεις λειτουργούν προοδευτικά, είναι μαλακές και κρατούν όλες τις ανωμαλίες μακριά από τον αναβάτη. Όλες. Ακόμη και πεζοδρόμιο να ανέβεις, δεν θα καταλάβεις πως έγινε αυτό χωρίς να ταρακουνηθείς. Για καπάκια υπονόμου ή άλλες ανωμαλίες, ούτε συζήτηση. Μεγάλος σύμμαχος οι αναρτήσεις στην καθημερινότητα, ενώ τα ελαστικά της Golden Tyre ζεσταίνουν γρήγορα τα τακουνάκια τους και κρατάνε καλά. Νερό δεν βρήκαμε κατά την διάρκεια της δοκιμής για να τα δοκιμάσουμε, και όσο και αν έχουμε την υπόνοια ότι θα γλιστράνε, δεν το επιβεβαιώσαμε.
Το μεγάλο κόψιμο τιμονιού βοηθάει στους ελιγμούς, ενώ και η ομαλή λειτουργία του κινητήρα, συμβάλλει στην άνεση με την οποία κινείσαι μέσα στην πόλη. Η ροπή έρχεται από τις χαμηλές στροφές όπου δεν παρουσιάζονται σκορτσαρίσματα όπως στα περισσότερα μονοκύλινδρα. Ο συμπλέκτης είναι κάπως σκληρός αλλά προοδευτικός σε λειτουργία, και συνολικά, μπορείς να αλλάζεις ταχύτητες στις χαμηλές και μεσαίες στροφές περιστροφής, χωρίς να πιέζεις τον κινητήρα.
Θα λέγαμε ωστόσο ότι το κιβώτιο ταχυτήτων είναι αρκετά σκληρό. Θετικότατο μεν στις αλλαγές, σκληρότατο δε, τόσο που θα μπορούσε να καταναλώνει ένα... αριστερό παπούτσι το μήνα! Μιας και ακόμη δεν είχε γίνει η πρώτη αλλαγή λαδιών - όντας καινούρια η μοτοσυκλέτα, κρατάμε τις επιφυλάξεις μας για το μέλλον.
O εξοπλισμός του RS 650R είναι ο απολύτως απαραίτητος που συναντάμε ακόμη και στις τελευταίας γενιάς μονοκύλινδρες On-off, περιλαμβάνοντας ότι απαιτείται για έγκριση τύπου (φλας, κόρνα, καθρέπτες), αλλά και ένα μικρό ηλεκτρονικό πολυόργανο, που συναντήσαμε ακόμη και στην αγωνιστική σειρά της Husqvarna, στα δίχρονα και τετράχρονα μοντέλα TE και WR.
ABS δεν υπάρχει στο συγκεκριμένο μοντέλο, κάτι που βάση κανονισμών της ευρωπαϊκής ένωσης, θα πρέπει να υπάρχει στα μοντέλα 2016.
Τα φρένα του είναι δυνατά, αλλά προοδευτικά, με όση δύναμη χρειάζεται στο χώμα ώστε να μην μπλοκάρουν απότομα, αλλά και όση προοδευτικότητα απαιτεί η ασφάλτινη χρήση. Ιδανικά θα λέγαμε για τις ταχύτητες του RS 650R.
Προσφέρει όρθια θέση οδήγησης, επιθετική, με τα γόνατα να κρύβονται πίσω από τα φαρδιά προστατευτικά ψυγείου όταν κάθεσαι, με ανετότερη σέλα από τον προκάτοχο του ονόματος - δύο εκατοστά ψηλότερο υλικό! Αν και μπορεί άνετα να χαρακτηριστεί ως σκληρή, θα λέγαμε ότι είναι σαφώς πιο άνετη ακόμη και από την βελτιωμένη του νέου KTM 690 Enduro, και καμία φορά δεν μας ενόχλησε τις ημέρες που το είχαμε στην διάθεση μας.
Στην όρθια θέση οδήγησης, παρατηρήσαμε ότι θα μας ταίριαζε ένα ψηλότερο τιμόνι, ή αποστάτες, αφού, αν και αυτό είναι άριστο στην άσφαλτο και όσο βρίσκεσαι καθιστός στην σέλα, όταν σηκωθείς, σε αναγκάζει σε σκύψιμο. Είναι και φθηνότερο από του προκάτοχου, TE 630, ίδιο σε σχεδίαση μεν. Το RS 650R διαθέτει και αφαιρούμενα λάστιχα στα μαρσπιέ, έτσι ώστε, με την αφαίρεση τους, να αποκαλύπτονται τα ''δοντάκια'' που συγκρατούν καλύτερα τις μπότες - μιλάμε για χώμα πάντα, αφού στην άσφαλτο, τα λάστιχα μειώνουν τους κραδασμούς. Επιπρόσθετα, με την αφαίρεση των πρόσθετων ελαστικών στα μαρσπιέ, χωράει και καλύτερα η μπότα enduro, στον λεβιέ των ταχυτήτων.
Πάνω στο καπάκι της τρόμπας συμπλέκτη, βρίσκεται μία μικρή μανέτα, η οποία ενεργοποιεί το choke - τον "αέρα". Μπορεί το RS 650R να διαθέτει ψεκασμό της Mikuni, ωστόσο, ο αέρας χρειάζεται για την εκκίνηση με κινητήρα κρύο. Βέβαια, η εκκίνηση του κινητήρα είναι ένα θέμα από μόνη της, μιας και, κάποιες φορές αρκεί να πατήσεις την μίζα και να έρθει σε ζωή ο κινητήρας, κάποιες, να κρατήσεις ελαφρώς το γκάζι ανοιχτό. Τις περισσότερες φορές πάντως, δυσκολευόμασταν να το βάλουμε μπροστά.
Μετά από επικοινωνία με την ελληνική αντιπροσωπεία, μας ενημέρωσαν ότι είναι το πρώτο μοντέλο που φτάνει στην χώρα μας, και στα επόμενα θα υπάρξουν βελτιώσεις στην χαρτογράφηση ώστε να λυθεί το πρόβλημα. Από την στιγμή που θα πάρει μπροστά πάντως, δεν κάνει ούτε τσουφ, ούτε τσαφ, λειτουργεί αβίαστα, σχεδόν ''ηλεκτρικά'', με την δύναμη του να έρχεται ομαλά, και την ροπή να σε συντροφεύει σε κάθε σου κίνηση. Η δύναμη του βέβαια δεν έρχεται απότομα, με τους 57 ίππους που γνωρίζαμε από το TE 630 - και δεν ανακοινώνονται επίσημα από την SWM-, να παρουσιάζονται ομαλά. Αυτό σου δίνει την δυνατότητα να το ελέγχεις εύκολα, και να φτάνεις στην τελική του ταχύτητα - κοντά στα 165χ.α.ω., με λίγη προσπάθεια. Ούτως ή άλλως, μετά τα 150χ.α.ω. δείχνει σημάδια κουνήματος.
Αλλά η οδήγηση του RS 650R αποκτά νόημα όταν βρίσκεσαι στον επαρχιακό, και οδηγάς, ανεξάρτητα από την κατάσταση του οδοστρώματος. Στροφές, εναλλαγές σχέσεων, υψομετρικές διαφορές, βουνά, εκδρομές, παραλίες, δασικά κομμάτια, είναι το ''ψωμί'' του. Και όταν δεις την άσφαλτο να τελειώνει, αρχίζει το παιχνίδι. Το RS 650R φοράει τον κακό του εαυτό, και ανάλογα τον αναβάτη, μπορεί να σε οδηγήσει σε πολύ δύσβατα μέρη.
Ανωμαλίες, πέτρες, νεροφαγώματα, δείχνουν να εξαφανίζονται από μπροστά του, και οι αναρτήσεις κάνουν εκπληκτική δουλειά, απορροφώντας τα πάντα. Ο αναβάτης νιώθει εμπιστοσύνη, το γκάζι ανοίγει ομαλά και η δύναμη του που έρχεται ομαλά, σε βοηθάει να το ανοίγεις από νωρίς, χωρίς ''παρατράγουδα''. Ένα ζευγάρι πιο χωμάτινα ελαστικά, σαφώς και θα βελτιώσει σημαντικά την οδήγηση του σε κάθε λογής χωματόδρομους, αφού από ''στήσιμο'', αντέχει ακόμη και τους πιο γρήγορους αναβάτες.
Με τα λεφτά της Shineray, η SWM αναβίωσε μία μοτοσυκλέτα που έχει γράψει την δική της ιστορία στο μοτοσυκλετιστικό στερέωμα. Μία μοτοσυκλέτα η οποία μπορεί να καλύψει κάθε μορφή μετακίνησης, από την απλή καθημερινότητα και την μετάβαση στη δουλειά, τα ταξίδια σε επαρχιακές οδούς, την εξερεύνηση σε κάθε λογής χωματόδρομους. Όντας βολική στην οδήγηση, στοχεύει στους αναβάτες που έχουν διπλή προσωπικότητα και ψάχνουν μία χρηστικότατη μοτοσυκλέτα να αναπληρώσει την θέση της adventure και του scooter που έχουν στο γκαράζ τους για τέτοιες δουλειές.
Μία γνήσια trail bike που έρχεται να σταθεί δίπλα σε μοτοσυκλέτες που άφησαν εποχή για τις δυνατότητες τους (επιστροφή στην πρακτικότητα!), όπως η Honda Transalp 600/650/700, Yamaha XT 660, αλλά και η πιο σύγχρονη KTM 690 Enduro. Όντας οικονομική στην απόκτηση στα 6.750euro, αλλά και οικονομική στην χρήση και συντήρηση μιας και είναι μονοκύλινδρη, μένει να βρει το κατάλληλο κοινό που θα κοιτάξει τις πραγματικές του ανάγκες, και όχι την μόδα. Και από μόδα άλλωστε, είναι γνήσια ιταλίδα και με το υπόβαθρο της Husqvarna πίσω της!