Η νέα χρυσή τομή; |
Κείμενο: Θοδωρής Ξύδης
Φωτογραφίες: Τάκης Μανιάτης
Τι ψάχνει κανείς σε ένα scooter; Όποιον και να ρωτήσεις, ό,τι μοντέλο και αν ψάχνει, είτε είναι μικρού είτε μεγάλου κυβισμού θα καταλήξετε στο ίδιο συμπέρασμα: μα τα πάντα φυσικά!
Για σκέψου το λίγο. Θέλουμε επιδόσεις, αλλά θέλουμε και πολύ χαμηλή κατανάλωση. Μας αρέσει να έχουμε χώρους για δύο άτομα θέλουμε όμως και καλούς αποθηκευτικούς χώρους. Αυτά τα δύο τα θέλουμε βεβαίως αλλά δεν θέλουμε το scooter μας να είναι βαρύ για αυτούς τους λόγους, κάτι που θα επιβάρυνε την ευελιξία του, η οποία θέλουμε να είναι υποδειγματική. Θέλουμε υποδειγματική ευελιξία αλλά και αντίστοιχου επιπέδου σταθερότητα στα “πολλά” και στις κακοτεχνίες των δρόμων.
Άρα οι τροχοί θα πρέπει να είναι μεγάλης διαμέτρου, ενώ καλά θα πρέπει να δουλεύουν και οι αναρτήσεις. Μην ξεχνάμε ότι το scooter που θέλουμε θα πρέπει να είναι και hi-tech, αφού η υψηλή τεχνολογία κάνει καλό στο περιβάλλον, στην ασφάλειά μας αλλά και στην εικόνα μας.
Το κερασάκι στην τούρτα είναι φυσικά η σχεδίασή του scooter: πρέπει να αρέσει σε εμάς αλλά και τους γύρω μας αφού μια εικόνα σε αυτόν τον κόσμο έχουμε και πρέπει να την μοστράρουμε σωστά. Τώρα που βάλαμε τα θέλω μας σε μία τάξη, βλέπετε πόσα πολλά είναι;
Καλύπτουν τα πάντα και κάνουν τη ζωή των σχεδιαστών δύσκολη, ειδικά εκείνων που επιχειρούν να πιάσουν κορυφή με την πρώτη προσπάθεια. Το ίδιο πρέπει να έγινε και στα άδυτα της Piaggio κατά το σχεδιασμό του Medley.
Οι υπεύθυνοι είπαν στους σχεδιαστές τα δικά τους “θέλω” τους και εκείνοι έπεσαν με τα μούτρα στη δουλειά. Φήμες θέλουν τους υπεύθυνος να κλειδώνουν τους σχεδιαστές στα κεντρικά της Piaggio μέχρις ότου κάνουν τα αδύνατα δυνατά. Από ό,τι φαίνεται το σχέδιο πέτυχε, οι σχεδιαστές απελευθερώθηκαν και το Medley που δείχνει να τα έχει όλα είναι κοντά μας.
Το Medley δημιουργήθηκε για να γεφυρώσει το χάσμα ανάμεσα στο νέο Liberty και το υπάρχον Beverly. Οι διαστάσεις του είναι μόνο μία απόδειξη για αυτό. Οι άλλες δύο είναι η τιμή του (γι αυτήν θα μιλήσουμε στο τέλος) αλλά και τα πράγματα που προσφέρει στον αναβάτη του.
Η παρουσία του Medley κάνει την γκάμα της Piaggio, στα μικρο-μεσαίου κυβισμού scooter με 16άρη εμπρός τροχό πλήρη, μετά από καιρό, αφού το μοντέλο, που αντικαθιστά ουσιαστικά το νέο scooter της ιταλικής εταιρίας, είναι το πολύ καλό Carnaby.
Τελευταία φορά που είδαμε το Carnaby σαν καινούριο στους δρόμους ήταν πριν από τέσσερα περίπου χρόνια. Όλο αυτό τον καιρό ο όμιλος Piaggio είχε εκπροσώπηση στα scooter κύρους 125-150 κ.εκ από τις Aprilia και Derbi με τα υγρόψυκτα Scarabeo και Rambla αντίστοιχα. Προσπαθούσε έτσι να καλύψει τόσο τους αναβάτες με ανήσυχο πνεύμα όσο και εκείνους με προτίμηση στις ρετρό γραμμές.
Το Medley είναι αυτό που παίρνει τώρα τη σκυτάλη και έρχεται για να ανταγωνιστεί τα κορυφαία scooter της κατηγορίας με την επιθυμία να βρεθεί στην κορυφή.
Κοιτάζοντας το Medley αντιλαμβάνεσαι αμέσως ότι πρόκειται για scooter που ανήκει στην γκάμα της Piaggio. Το μοντέλο της ιταλικής εταιρίας έχει σχεδιαστική συγγένεια τόσο με το Beverly που όλοι γνωρίζουμε όσο και με το Liberty και για να δημιουργηθεί συνδύασε στοιχεία και από τα δύο μοντέλα.
Οι “οικογενειακές”γραμμές του είναι μοντέρνες, διακριτικά δυναμικές και η όλη σχεδίαση του Medley όχι μόνο δεν ξενίζει το μάτι, αλλά είναι οικεία, αφού ειδικά οι επιρροές από το μεγαλύτερο Beverly δεν κρύβονται ούτε μπροστά αλλα ούτε και στο προφίλ του.
Οι άνθρωποι της Piaggio έδωσαν στον υποψήφιο αγοραστή δύο ελαφρώς διαφορετικές μεταξύ τους εκδόσεις για να κάνουν το Medley να ταιριάξει ακόμη περισσότερο στο προσωπικό του γούστο: την κανονική έκδοση και την “S” με έξι συνολικά διαφορετικά χρώματα-συνδυασμούς.
Το Medley μπορεί να είναι ένα καινούριο scooter αλλά η ωριμότητα που αποπνέει γίνεται αισθητή και με το που βρεθείς στη σέλα του. Ο πίνακας πληροφοριών μοιάζει πολυτελής με τις ενδείξεις να είναι ευδιάκριτες και ευπαρουσίαστες. Τα πλαστικά του έχουν πολύ καλή συναρμογή και συναρμολόγηση, τριγμοί δεν παρατηρούνται ούτε σε διαρκείς μεγάλες ανωμαλίες, ενώ η ποιότητα της βαφής συνάδει με την υπόλοιπη υψηλού επιπέδου εικόνα που παρουσιάζει το Medley.
Δεν πίστευα ότι θα πω ποτέ κάτι τέτοιο για ένα scooter που ανήκει στην συγκεκριμένη κατηγορία αλλά οι άνθρωποι της Piaggio κατάφεραν να συμβιβάσουν τα μέχρι πρότινος ασυμβίβαστα με την δημιουργία του Medley. Εκεί που μέχρι πρόσφατα θεωρούνταν κατόρθωμα να χωρέσεις ένα full face κράνος κάτω από τη σέλα, σε ένα μοντέλο αυτής της κατηγορίας, η ιταλική εταιρία έκανε τα μαγικά της: δύο είναι τα κράνη κλειστού τύπου που θα αποθηκεύσετε κάτω από τη σέλα του Medley και αυτό είναι το χαρακτηριστικό στοιχείο που το διαχωρίζει από όλο τον υπόλοιπο ανταγωνισμό, κάτι που του δίνει παράλληλα στοιχεία από μεγάλο GT scooter!
Για να το πετύχουν αυτό οι Ιταλοί, κράτησαν τον πίσω τροχό στις 14 ίντσες, ενώ τοποθέτησαν το ρεζερβουάρ χαμηλά, στην ποδιά του Medley. H κίνηση αυτή απελευθέρωσε πολύτιμο αποθηκευτικό χώρο, είχε όμως και συνέπειες. Οι συνέπειες θα γίνουν αντιληπτές μόνο από τους ψηλότερους αναβάτες (τουλάχιστον έως 1,85μ.) που θα βρουν τον χώρο της ποδιάς ελαφρώς περιορισμένο, χωρίς όμως να ενοχλούνται ιδιαίτερα από αυτό. Η υπόλοιπη θέση οδήγησης που έχει προβλέψει η Piaggio για το scooter της είναι ιδανική για αστική και περιαστική μετακίνηση με τον αναβάτη να κάθεται άνετα στη σεβαστού μεγέθους σέλα, με τον κορμό όρθιο και τα χέρια να πέφτουν φυσικά στο τιμόνι.
Άνετα κάθεται και ο συνεπιβάτης στο δικό του μερίδιο έχοντας στη διάθεσή του μεγάλα αναδιπλούμενα μαρσπιέ και δύο σωστά τοποθετημένες χειρολαβές που ενώνονται μεταξύ τους και δημιουργούν μια μικρή σχαρίτσα-βάση. Πάνω σε αυτή τη βάση μπορείτε να τοποθετήσετε το top case της Piaggio, αν θέλετε να μεταφέρετε καθημερινά όλο το… νοικοκυριό σας. Τέλος, στον ευδιάκριτο πίνακα οργάνων θα βρείτε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, ενώ ανάμεσα κουμπιά των γκριπ με τη σωστή διάταξη θα βρείτε ένα που ανοίγει τη σέλα αλλά και άλλο ένα που ενεργοποιεί και απενεργοποιεί το σύστημα Start & Stop, της Piaggio.
Το Medley ήταν το δεύτερο scooter των Ιταλών που χρησιμοποίησε τους νέους κινητήρες iGET της Piaggio, μετά το Liberty. Μάλιστα στο Medley βλέπουμε και την πιο εξελιγμένη έκδοση των εν λόγω μοτέρ, η οποία είναι υγρόψυκτη και φέρει τετραβάλβιδη κεφαλή. Το ψυγείο του έχει ενσωματωθεί πάνω στο μοτέρ, όπως έχουμε δει και στα Honda SH/PCX, κάτι που εξαλείφει σε μεγάλο βαθμό της σωληνώσεις, δημιουργώντας ταυτόχρονα περισσότερο χώρο στο εμπρός μέρος, εκεί που παραδοσιακά βλέπουμε τα ψυγεία.Παράλληλα, για αυτή την έκδοση, η Piaggio αφαίρεσε την κλασική μίζα.
Ο Euro 4 κινητήρας, παίρνει μπροστά με τη βοήθεια του RISS (Regulator Inverter Start & Stop System), του νέου Start & Stop της Piaggio, που σοφά κινείται στα χνάρια εκείνου της Honda: εκκινεί δηλαδή το μοτέρ, φορτίζει παράλληλα την μπαταρία, αλλά σβήνει και επαναφέρει αυτόματα σε λειτουργία τον κινητήρα στα φανάρια, με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης.
Ο αναβάτης έχει τη δυνατότητα να απενεργοποιήσει το RISS με κουμπί στο τιμόνι, αν αυτό χρειαστεί, κάτι που μάλλον δεν θα κάνετε ποτέ αφού το σύστημα λειτουργεί υποδειγματικά, γλιτώνοντας παράλληλα μερικά σεντ από το πορτοφόλι σας, κάθε φορά που κάνει τη δουλειά του. Παρεμπιπτόντως να αναφέρουμε ότι η μέση κατανάλωση του Medley, σε πραγματικές συνθήκες, ανήλθε στα άκρως ικανοποιητικά 2,9 λίτρα/100χλμ., μία τιμή που βρίσκεται μεταξύ των κορυφαίων της κατηγορίας του. Στα θετικά στοιχεία του μοτέρ περιλαμβάνονται και τα αραιά διαστήματα σέρβις αφού το “μικρό” πραγματοποιείται κάθε 10.000 χλμ., ενώ κάθε 20.000 χλμ. γίνεται η ρύθμιση των βαλβίδων.
Το Medley είναι ένα scooter που σχεδιάστηκε από λευκό χαρτί και αυτό σημαίνει ότι το πλαίσιό του είναι μοναδικό και δεν έχει σχέση με κάποιο άλλο μοντέλο του γκρουπ. Είναι σωληνωτό, κατασκευασμένο από ατσάλι και οι Ιταλοί το έχουν ενισχύσει σε σημεία κλειδιά ώστε να εξασφαλίσουν τα απαιτούμενα επίπεδα σταθερότητας.
Το μοτέρ δεν δένει απευθείας επάνω στο πλαίσιο, αλλά σε μια ατσάλινη βάση, ενώ αναρτάται από δύο αμορτισέρ που ρυθμίζονται ως προς την προφόρτισή τους σε πέντε θέσεις. Για την ανάρτηση του εμπρός τροχού η Piaggio χρησιμοποίησε ένα συμβατικό πιρούνι με διάμετρο καλαμιών στα 33 χλστ.
Στα φρένα ένας δίσκος διαμέτρου 260 χλστ. εμπρός και ένας μικρότερος 240 χλστ. πίσω, που συνδυάζονται με δαγκάνες δύο εμβόλων, έχουν αναλάβει να επιβραδύνουν το Medley, με την εικόνα να συμπληρώνεται φυσικά και από την ύπαρξη ABS, την νέο μονάδα 10.0 της Bosch.
Ο τρόπος που ο κινητήρας έρχεται στη ζωή, χωρίς το παραδοσιακό υψίσυχνο ήχο της κλαστικής μίζας, είναι εκείνο που συνεχίζει να μου κεντρίζει την προσοχή κάθε φορά που βάζω μπροστά το Medley. Όλα γίνονται πιο ήσυχα, πιο πολιτισμένα και η έλλειψη του “κακαρίσματος” είναι η απόλυτη απόδειξη.
Με το μοτέρ σε λειτουργία τα πράγματα παραμένουν πολιτισμένα, με ελάχιστους κραδασμούς να κάνουν την εμφάνισή τους μόνο στο ρελαντί και τον ήχο να βρίσκεται σε απόλυτα αποδεκτά και χαμηλά επίπεδα. Στο άνοιγμα του γκαζιού το Medley ανταποκρίνεται ευχάριστα και ανεβάζει γρήγορα τα χιλιόμετρα στο κοντέρ του μέχρι τα 100 χλμ./ώρα, ακόμη και με δύο άτομα. Τα αυτοκίνητα τα αφήνει πίσω του εύκολα, και δικάβαλο, ενώ σε ιδανικές συνθήκες θα δείτε τον δείκτη του ταχύμετρου να ακουμπάει και την ένδειξη των 120 χλμ./ώρα.
Στο Medley η απόκριση στο γκάζι είναι καλή, η δύναμη δεν λείπει, ενώ παρούσα είναι και η ευελιξία. Στη σέλα του scooter της Piaggio θα πραγματοποιήσετε κάθε είδους ελιγμό με χαρακτηριστική άνεση. Το βάρος δεν κάνει αισθητή την παρουσία του, λόγω υποδειγματικής κατανομής και το τιμόνι κόβει πολύ. Έτσι μπορείς να χωθείς και να κερδίσεις και το παραμικρό άνοιγμα στο μποτιλιάρισμα με την ελάχιστη μάλιστα δυνατή προσπάθεια.
Το Medley ανήκει σε εκείνη την ιδιαίτερη κατηγορία scooter που, όταν τα οδηγείς, πιάνεις τον εαυτό σου να πηγαίνει πιο γρήγορα στο μποτιλιάρισμα από όλους σχεδόν τους υπόλοιπους δίτροχους, ακόμη και τα παπιά, χωρίς να νιώθεις ότι πιέζεις ή πιέζεσαι. Μόνο οι καθρέπτες που προσφέρουν πολύ καλό οπτικό πεδίο και η… κοινή λογική μπορούν να σε κάνουν να ανακόψεις τον ρυθμό σου. Η σωστή λειτουργία των αναρτήσεων στις περισσότερες των περιπτώσεων αλλά και η ύπαρξη του εξαιρετικού σε λειτουργία ABS βοηθούν τα μέγιστα σε αυτό, με τις πρώτες να φροντίζουν και για την υψηλή ποιότητα κύλισης του Medley.
Οι αναρτήσεις, σε συνδυασμό με το πλαίσιο, φροντίζουν και για την πολύ καλή συμπεριφορά στις στροφές, όπου το Medley παρουσιάζεται προβλέψιμο και προοδευτικό στις αντιδράσεις του και σε αφήνει να ακολουθήσεις ένα ιδιαίτερα γρήγορο ρυθμό, για τα δεδομένα της κατηγορίας. Στα γρήγορα το scooter της Piaggio τα καταφέρνει άριστα ενώ το ίδιο κάνει και κατά την κίνησή του στον αυτοκινητόδρομο. Αν το χρησιμοποιείτε συχνά εκεί θα χρειαστείτε και την έξτρα ζελατίνα από τα αξεσουάρ της ιταλικής εταιρίας για σωστή κάλυψη από τον αέρα που θα κάνει τη διαφορά τις κρύες αλλά και βροχερές ημέρες του χρόνου.
Τελικά υπάρχει κάτι που δεν κάνει καλά το Medley; Μάλλον όχι, τουλάχιστον εγώ δεν βρήκα κάτι να του προσάψω όσες μέρες το είχα στην κατοχή μου. Απλά επιβεβαίωσα όλα εκείνα που είδα κατά την πρώτη μου επαφή μαζί του, στη δημοσιογραφική παρουσίαση του Medley, στην Ιταλία.
Το scooter της Piaggio δεν ήρθε απλά για να μείνει και να καθιερωθεί, αλλά για να χτυπήσει στα ίσια την κορυφή της κατηγορίας του, έχοντας όλα τα απαραίτητα στοιχεία για να το κάνει αυτό με επιτυχία: μοντέρνο design, υψηλή ποιότητα κατασκευής, κορυφαία τεχνολογία για την κατηγορία, πολύ καλές επιδόσεις και χώρους που όχι μόνο θα ικανοποιήσουν αλλά θα εκπλήξουν ευχάριστα.
Είναι ένα scooter για αναβάτες με μεγάλες προσδοκίες και απαιτήσεις και έχει και έναν άσο στο μανίκι του που το κάνει απλά ακαταμάχητο: Την τιμή του. Στα 2.920 ευρώ το Medley προσφέρει τα απολύτως περισσότερα σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο μοντέλο ανήκει στην κατηγορία “κύρους” και φέρνει τα πάνω-κάτω. Τα χρήματα που καλείται να πληρώσει κανείς, σε σχέση φυσικά με αυτά που προσφέρει, κάνουν το Medley μία πραγματική value for money ευκαιρία, αφού ποτέ στο παρελθόν δεν έχουν συνδυαστεί αυτά τα χαρακτηριστικά για αυτό το αντίτιμο. Εσείς θα το προσπεράσετε;
Κατασκευαστής | Piaggio |
Μοντέλο | Medley 150 |
Αντιπρόσωπος | Piaggio Hellas |
Τιμή | 2.920 ευρώ |
Εγγύηση | 2 χρόνια |
Κινητήρας | |
Τύπος | Μονοκύλινδρος, τετράχρονος, υγρόψυκτος, 1ΕΕΚ, 4βάλβιδος |
Χωρητικότητα (cc) | 155,2 |
Διάμετρος x διαδρομή (mm) | 58 x 58,7 |
Συμπίεση (:1) | Δ.Α. |
Τροφοδοσία | Ψεκασμός |
Χωρητικότητα λαδιού (lt) | Δ.Α. |
Εκκίνηση | ACG |
Μετάδοση | Ιμάντας |
Πλαίσιο | |
Τύπος | Ατσάλινο σωληνωτό |
Μήκος (mm) | 1.930 |
Πλάτος (mm) | Δ.Α. |
Ύψος (mm) | Δ.Α. |
Μεταξόνιο (mm) | 1.390 |
Γωνία κάστερ (°) | Δ.Α. |
Ίχνος (mm) | Δ.Α. |
Ύψος σέλας (mm) | 799 |
Απόσταση εδάφους (mm) | Δ.Α. |
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ (lt) | 7 |
Βάρος, γεμάτο (kg) | 132 |
Αναρτήσεις | |
Μπροστά | Συμβατικό πιρούνι διαμέτρου 33mm - διαδρομή 88mm |
Πίσω | Δύο αμορτισέρ - διαδρομή 76mm |
Τροχοί / Ελαστικά | |
Εμπρός | 100/80-16’’ |
Πίσω | 110/80-14’’ |
Φρένα | |
Μπροστά | Δίσκος διαμέτρου 260mm με δαγκάνα δύο εμβόλων - ABS |
Πίσω | Δίσκος διαμέτρου 240mm με δαγκάνα δύο εμβόλων - ABS |
Μέγιστη ιπποδύναμη (hp / rpm) | 14,75/ 7.750 |
Μέγιστη ροπή (kg / rpm) | 1,47/6.400 |