New kid in town |
Κείμενο- Φωτό: Βασίλης Κωστάκος
Συνεργάστηκε: Κώστας Γαμβρούλης
To Jet14 έρχεται να προστεθεί στην ήδη μεγάλη γκάμα στα 125 της ταϊβανέζικης φίρμας, δίπλα στα επίσης euro 4, Fiddle-III, Mio, και Symphony.
Το SYM Jet14 θα διατίθεται σε δύο εκδόσεις, μία με αερόψυκτο κινητήρα και μία με υγρόψυκτο. Η διαφορά, πέρα από την ψύξη, είναι ότι η πρώτη έκδοση θα έχει ταμπούρο αντί για δισκόφρενο πίσω και αντίστοιχα χαμηλότερη τιμή. Η έκδοση LC (liquid cooled) αποδίδει 11,5 ίππους στις 8.000 σ.α.λ., με τη μέγιστη ροπή να φθάνει τα 1,09 χιλιόγραμμα στις 6.500 σ.α.λ. Ο κινητήρας είναι τετράχρονος μονοκύλινδρος με χωρητικότητα σχεδόν 125 κυβικά και με 2 βαλβίδες στην κεφαλή. Φυσικά υπάρχει ο αυτόματος φυγοκεντρικός συμπλέκτης και το αντίστοιχο CVT κιβώτιο με τον ιμάντα.
Το 14 δίπλα στο Jet φανερώνει τη διάμετρο των τροχών σε ίντσες, μια επιλογή για μεγαλύτερη ευελιξία μέσα στην πόλη. Στον εμπρός τροχό υπάρχει δίσκος 260 χιλιοστών με floating δαγκάνα δύο εμβόλων, ενώ πίσω υπάρχει δίσκος 240 χιλιοστών με δαγκάνα δύο αντικριστών εμβόλων. Και λόγω νομοθεσίας πλέον υπάρχει CBS (συνδυασμένα φρένα).
Το Jet14 διαθέτει τηλεσκοπικό πιρούνι και πίσω ακολουθεί την κλασσική και οικονομική λύση των δύο αμορτισέρ ( που διαθέτουν ρύθμιση προφόρτισης).
Κάτω από τη σέλα υπάρχει αποθηκευτικός χώρος για ένα full face κράνος ενώ εκεί θα βρείτε και ένα διακόπτη που αποτρέπει την εκκίνηση του κινητήρα, και λειτουργεί σαν επιπρόσθετο αντικλεπτικό. Στην ποδιά υπάρχει αναδιπλούμενος γάντζος, καθώς και ένα μικρό ντουλαπάκι για διάφορα μικροαντικείμενα, για να μην χρειάζεται να σηκώσεις τη σέλα, που πρέπει να σημειώσουμε ότι ανοίγει με 2 τρόπους: από τον κεντρικό διακόπτη αλλά και από το διακόπτη των φώτων (εκεί που σε άλλα δίτροχα υπάρχει το σινιάλο) με ηλεκτρομηχανικό σύστημα ώστε να μην χρειάζεται να σβήσεις τον κινητήρα από τον διακόπτη!
Χωρίς να φτάνει τις υπερβολές των αρχικών ιαπωνικών μοντέλων, θα έλεγε κανείς ότι το Jet14 είναι ένα μικροσκοπικό scooter. Κάτι οι μαζεμένες διαστάσεις του- παρ΄ ότι έχει 14άρηδες τροχούς, κάτι η ζελατίνα που φτάνει μέχρι το ύψος του τιμονιού, σε κάνουν να αναρωτιέσαι εάν θα μπορεί να οδηγηθεί από έναν ψηλόσωμο αναβάτη. Έτσι η πρώτη επαφή με το νέο 125άρι από αντίστοιχους αναβάτες ( ο γράφων ξεπερνά τα 188 εκατοστά) είναι και μια έκπληξη καθώς οι σχεδιαστές της SYM έχουν κάνει εξαιρετική δουλειά στη διαχείριση του χώρου. Η επίπεδη πλατφόρμα έχει αρκετό χώρο για τα πόδια και τα γόνατα δεν θα ακουμπήσουν παρά μόνο στο κλειδί και στο κλασικό γάντζο. Ωστόσο έχει γίνει πρόβλεψη για αυτό το πρόβλημα και το κλειδί μπορεί να "διπλωθεί", ενώ ο γάντζος με μια περιστροφή εξαφανίζεται μέσα στη ποδιά. Έτσι ο αναβάτης δεν έχει κάτι που να τον εμποδίζει, το Jet 14 δεν θυσιάζει τις συμπαγείς διαστάσεις του.
Η σέλα είναι ιδανική προς το σχήμα αλλά και στο μέγεθος, δηλαδή προσφέρει την απαραίτητη άνεση χωρίς να είναι υπερβολικά φαρδιά ή μαλακή. Το μικρό τιμόνι είναι χαμηλά και κοντά στον αναβάτη, αλλά αυτό δεν ενοχλεί καθόλου, καθώς έτσι και αλλιώς βάρος και διαστάσεις είναι μικρές. Ικανοποιητικός είναι και χώρος για το συνεπιβάτη, με τα αναδιπλούμενα αλουμινένια μαρσπιέ και τη μικρή αεροτομή-χειρολαβή και με αρκετά ευρύχωρη σέλα.
Το 90% της ζωής του το μικρό SYM θα το περάσει μέσα στην πόλη, και έτσι οι μηχανικοί της εταιρίας προσανατολιστήκαν σ' αυτό. Πέρα από τις συμπαγείς διαστάσεις και ο κινητήρας, ή καλύτερα η απόδοση του είναι μελετημένη γι' αυτή τη χρήση. Η απόδοση έρχεται γραμμικά χωρίς ξεσπάσματα με ενδυνάμωση τον επιταχύνσεων στις χαμηλές-μεσαίες ταχύτητες σε βάρος της τελικής. Το Jet14 έχει καλές επιταχύνσεις και αρκετά καλές ρεπρίζ χάρη του χαμηλού βάρους (καθώς απουσιάζει και ο όγκος “εντυπωσιασμού”). Το κοντέρ θα δείξει σχετικά εύκολα τα 80χλμ/ ώρα, ταχύτητα υπεραρκετή για αστική χρήση. Από εκεί και μετά χρειάζεται ο αναβάτης να επιμείνει μέχρι τα 100 και μόνο όταν οι συνθήκες είναι ευνοϊκές -βλέπε παρατεταμένη κατηφόρα-θα δεις το δείκτη του κοντέρ να φτάνει μέχρι τα 115 χλμ./ώρα. Δεν γνωρίζουμε ακριβώς πως οι ταϊβανέζοι μηχανικοί πέτυχαν οι επιδόσεις του Jet14 να μην επηρεάζονται από το βάρος του συνεπιβάτη: το 125άρι επιταχύνει σχεδόν με τον ίδιο ρυθμό, ανεξάρτητα εάν βρίσκονται ένα ή δύο άτομα στη σέλα.
Η πολύ καλή δουλειά στον κινητήρα πάντως φαίνεται και από την απουσία μηχανικών θορύβων σε όλο το φάσμα λειτουργίας και έτσι το μόνο που ακούει ο αναβάτης από την υγρόψυκτη μονάδα είναι ένα ελαφρύ σφύριγμα από τη μετάδοση και τον ήχο από την εξάτμιση.
Οι μικρές διαστάσεις όπως είναι αναμενόμενο -μαζί με το μικρό βάρος και το χαμηλό κέντρο βάρους- βοηθάνε το Jet14 να ελίσσεσαι με άνεση μέσα στην πόλη, ενώ σε αυτό συντελούν και οι 14άρηδες τροχοί, που προσφέρουν ένα κλικ περισσότερη ευελιξία από τους κλασικούς πλέον των 15 ιντσών. Δυστυχώς το ύψος των καθρεπτών δεν βοηθάει στις σφήνες καθώς φλερτάρουν συχνά με τους καθρέπτες των τετράτροχων. Η άνεση που προσφέρει το Jet14 είναι αρκετά καλή, ενώ παρά τις σφικτές αναρτήσεις και το μικρό μεταξόνιο τα καταφέρνει καλά ενάντια στον εφιάλτη των scooter, τις λακκούβες.
Όταν θεσπίζεις αυστηρά όρια ρύπων σίγουρα βοηθάς το περιβάλλον -αν και δεν μπορούμε να φανταστούμε τη σχέση έχει ένα scooter 125 κυβικών εκατοστών με ένα αυτοκίνητο 4.000 κυβικών και βάρος 2 τόνων. Αυτό όμως δεν βοηθά πολλούς κινητήρες στα δίτροχα, ειδικά στους μικρούς κυβισμούς, που μια πιο ελεύθερη τροφοδοσία και εξάτμιση θα τους έδινε λίγο περισσότερο νεύρο. Βέβαια οι προδιαγραφές βοηθούν στην μικρότερη κατανάλωση, αλλά το Jet14 πληρώνει το τίμημα της χαμηλής τελικής -και της γεμάτης μπάντας στροφών- με μια κατανάλωση που περιτριγυρίζει τα 3 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Ακόμη και έτσι η κατανάλωση είναι χαμηλή για κάποιον που θα θελήσει να ξοδέψει 2.495 ευρώ και να αφήσει το αυτοκίνητο στο γκαράζ, κερδίζοντας σε χρόνο, χρήμα και διάθεση.
Οι προδιαγραφές Euro 4 απαιτούν και τη ύπαρξη ABS, αλλά για κυβισμούς πάνω από τα 125 κ. εκ., με το μικρό SYM να αρκείται απλά στα συνδυασμένα φρένα, δηλαδή με τη μανέτα να ενεργοποιούνται και φρένα και στους δύο τροχούς. Αυτό είναι πολύ βολικό καθώς το Jet14 "κάθεται" στο δρόμο σε κάθε φρενάρισμα. Έτσι όσοι δεν έχουν εμπειρία και δεν χρησιμοποιούν το εμπρός φρένο δεν θα αντιμετωπίσουν κανένα πρόβλημα με το φρενάρισμα, καθώς δεν έχουν παρά να βάλουν μεγάλη δύναμη στην αριστερή μανέτα και το μικρό scooter θα ακινητοποιηθεί σχετικά εύκολα και με ασφάλεια. Δυστυχώς όμως τα συνδυασμένα φρένα έχουν σχεδιαστεί για την ευρωπαϊκή άσφαλτο και όχι για την ελληνική. Στους δικούς μας δρόμους εάν επιχειρήσεις να σταματήσεις σε φρενάρισμα πανικού -χρησιμοποιώντας πολύ ορθά και την δεξιά μανέτα- ο εμπρός τροχός θα μπλοκάρει όσο ευαίσθητο χέρι και να έχεις καθώς η αριστερή μανέτα θα προσθέτει και αυτή πίεση στο εμπρός φρένο, άρα είναι δύσκολο να συνυπολογιστεί.
Τελικά, σκεπτόμενοι την άνεση, την ευκολία στην μετακίνηση και την οικονομία στην καθημερινότητα, το SYM Jet 14 125 LC είναι κάτι περισσότερο από μοναδική επιλογή στα χρήματα που κοστίζει.
Μοντέλο | SYM Jet 14 125 LC |
Αντιπρόσωπος | ΓΚΟΡΓΚΟΛΗΣ ΑΕ |
Τιμή (ευρώ) | 2.495 |
Εγγύηση | 2 χρόνια |
Κινητήρας | |
Τύπος | Τετράχρονος, υγρόψυκτος, μονοκύλινδρος, 2βάλβιδος, 1ΕΕΚ |
Κυβισμός (c.c.) | 124,6 |
Διάμετρος x διαδρομή (mm) | Δ.Α. |
Συμπίεση (:1) | |
Τροφοδοσία | Ψεκασμός |
Σύστημα εξαγωγής | 1 σε 1 |
Λίπανση | |
Εκκίνηση | Μίζα |
Συμπλέκτης | αυτόματος φυγοκεντρικός |
Κιβώτιο | CVT |
Πρωτεύουσα σχέση | |
Τελική μετάδοση | με ιμάντα |
Πλαίσιο | |
Τύπος | Ατσάλινο με σωλήνες στρογγυλής διατομής |
Μήκος (mm) | 1.986 |
Πλάτος (mm) | 717 |
Ύψος (mm) | 1.140 |
Μεταξόνιο (mm) | |
Γωνία κάστερ (°) | |
ίχνος (mm) | |
Ύψος σέλας (mm) | |
Απόσταση εδάφους (mm) | |
Βάρος (kg) | 116 |
Ρεζερβουάρ / Ρεζέρβα lt) | 7,5 |
Αναρτήσεις | |
Μπροστά | Τηλεσκοπικό πιρούνι |
Πίσω | Δύο αμορτισέρ |
Φρένα | |
Μπροστά | Δίσκος 260 mm με floating δαγκάνα 2 εμβόλων /CBS |
Πίσω | Δίσκος 240 mm με δαγκάνα εμβόλων/ CBS |
Ελαστικά | |
Μπροστά | 100/90-14'' |
Πίσω | 110/80-14'' |
Επιδόσεις | |
Ισχύς εργοστασίου (hp/rpm) | 11/8.000 |
Ροπή στον τροχό (Nm/rpm) | 10,73/6500 |