Τι είναι και τι εξυπηρετεί |
Μια από τις μεγαλύτερες τεχνολογικές εξελίξεις στον χώρο της μοτοσυκλέτας τα τελευταία χρόνια, ήταν η ενσωμάτωση των μονάδων μέτρησης αδράνειας σε αυτές, γνωστές και ως IMU (Inertia Measurement Unit).
Τι είναι όμως αυτή μονάδα και τι ακριβώς εξυπηρετεί; Ας τα δούμε αναλυτικά στο θέμα που ακολουθεί. Μια μοτοσυκλέτα έχει δυνατότητα κίνησης σε πολλούς άξονες: Στο διαμήκη, στον κάθετο και στον οριζόντιο. Πιο απλά, μπορεί να κινηθεί προς τα μπροστά, να πλαγιάσει δεξιά και αριστερά διαγράφοντας στροφές με μεγάλη ταχύτητα και να περιστραφεί γύρω από τον κάθετο άξονα σε περίπτωση που υπερστρέψει. Πέραν αυτών, μπορεί επίσης να κάνει σούζα ή endo (σήκωμα του πίσω τροχού).
Αυτή η πολυπλοκότητα στην δυναμική της λοιπόν, με κάποιο τρόπο έπρεπε να καταγραφεί να αναλυθεί, προκειμένου τα συστήματα ασφαλείας να προσαρμόζονται αναλόγως, βάση της κινητικής της κατάστασης σε κάθε δεδομένη στιγμή.
Ένα απλό παράδειγμα είναι το ABS, το οποίο σε μια απλή υλοποίηση του, επενεργεί με τον ίδιο τρόπο, ανεξάρτητα αν η μοτοσυκλέτα βρίσκεται κάθετα στον δρόμο, κινούμενη σε ευθεία γραμμή ή αν αυτή έχει κλίση, διαγράφοντας μια στροφή. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα που έχουν να κάνουν με την αποτελεσματικότητα του συστήματος αλλά και την ασφάλεια μας, καθώς μεταξύ των δύο αυτών σεναρίων, η επίδραση του ABS έχει διαφορετικά αποτελέσματα.
Εδώ έρχεται λοιπόν η μονάδα IMU για να δώσει λύση. Πρόκειται για μια μικρή σε μέγεθος συσκευή, η οποία φέρει στο εσωτερικό της επιταχυνσιόμετρα και γυροσκόπια, ικανά να καταγράφουν όχι μόνο την απόκλιση από μια θεωρητική θέση ισορροπίας της μοτοσυκλέτας αλλά και την ταχύτητα και επιτάχυνση που συμβαίνουν αυτές οι μεταβολές.
Δοσμένο πιο απλά και περιγραφικά, μια IMU καταγράφει συνεχώς και σε πραγματικό χρόνο τον ρυθμό επιτάχυνσης και επιβράδυνσης, το πλάγιασμα σε μοίρες, τις μεταβολές στον οριζόντιο άξονα (βύθιση στα φρένα, σούζα) αλλά και τον ρυθμό με τον οποίο όλα αυτά συμβαίνουν.
Τα δεδομένα αυτά συλλέγονται και αποστέλλονται στον επεξεργαστή μια μοτοσυκλέτας, ο οποίος στην συνέχεια δίνει ανάλογες εντολές στα συστήματα ασφαλείας, προσαρμόζοντας παράλληλα και την διαχείριση της ισχύος.
Για παράδειγμα, όταν η IMU καταγράφει ότι η μοτοσυκλέτα βρίσκεται υπό κλίση, το ABS, αν αυτό ενεργοποιηθεί, επιδρά με διαφορετικό τρόπο στα φρένα της μοτοσυκλέτας σε σχέση με το πώς λειτουργεί όταν η μοτοσυκλέτα είναι σε όρθια θέση. Είναι το λεγόμενο Cornering ΑBS, που προσαρμόζει την λειτουργία του, αναλόγως της κλίσης της μοτοσυκλέτας.
Το ίδιο μπορούν να προσαρμοστούν και όλα τα συστήματα ασφαλείας αλλά και η διαχείριση της ισχύος, με τις εφαρμογές να είναι πολλές. Υπάρχει σύστημα wheelie control, το οποίο επεμβαίνει στην ανάφλεξη του κινητήρα όταν διαγνωστεί από την IMU ότι η μοτοσυκλέτα σουζάρει, όπως επίσης και σύστημα που μειώνει την ασκούμενη πίεση στο μπροστινό φρένο, μέσω της μονάδας ABS, όταν μια μοτοσυκλέτα κάνει endo.
Τα περισσότερα συστήματα IMU που εφαρμόζονται στις μοτοσυκλέτες είναι “πέντε αξόνων” δηλαδή καταγράφουν μεταβολές σε πέντε άξονες κίνησης, χωρίς την περιστροφή γύρω από τον κάθετο άξονα, ενώ σε ακριβότερα και πιο εξειδικευμένα μοντέλα, έχουν κάνει την εμφάνιση τους τα “έξι αξόνων”.