Επισπεύδουν την e-μετάβαση |
Το αρχικό πλάνο απαγόρευσης από το 2040 μεταφέρεται για το 2035 - και ίσως και ακόμη νωρίτερα.
Το Ηνωμένο Βασίλειο είχε ήδη θέσει ως στόχο να απαγορεύσει την πώληση νέων οχημάτων με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου από το 2040, ωστόσο εισηγήσεις εμπειρογνωμόνων προτρέπουν την επίσπευση του μέτρου.
Όπως αποκάλυψε ο πρωθυπουργός της Αγγλίας, Boris Johnson, πλέον η στρατηγική της χώρας αλλάζει, καθώς η εφαρμογή της υποχρεωτικής μετάβασης σε ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα θα τεθεί σε εφαρμογή 5 χρόνια νωρίτερα, από το 2035.
Ο λόγος είναι οι εισηγήσεις επιστημόνων πως το 2040 θα είναι πολύ αργά για την Αγγλία αν θέλει να πετύχει τον στόχο για μηδενικές εκπομπές ρύπων το 2050, έτσι προκύπτει η σχετική σπουδή στην εφαρμογή του μέτρου.
Η επίσημη ανακοίνωση της αλλαγής στρατηγικής αναμένεται να γίνει τον ερχόμενο Νοέμβριο 2020 στην ετήσια διεθνή συνδιάσκεψη του ΟΗΕ, COP26, δηλαδή την 26η Conference of Parties, που φέτος θα φιλοξενηθεί στη Γλασκώβη της Σκωτίας.
Δεν αποκλείεται μάλιστα ως τότε το όριο εφαρμογής της απαγόρευσης πώλησης βενζινοκινητήρων και ντιζελοκινητήρων να μεταφερθεί ακόμη νωρίτερα, εφόσον αυτό καταστεί απαραίτητο προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος του 2050.
Από τη στιγμή που η απαγόρευση θα τεθεί σε ισχύ, δε θα είναι δυνατό κανείς να αγοράσει νέο ΙΧ όχημα αν αυτό δεν κινείται από κινητήρα αμιγώς ηλεκτρικό, υβριδικό ή με κυψέλες υδρογόνου. Φυσικά τα προϋπάρχοντα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα συνεχίσουν να υπάρχουν, αλλά από τη στιγμή που θα σταματήσει η εισροή νέων μοντέλων ο αριθμός τους θα αρχίσει να βαίνει μειούμενος.
Παράλληλα, εκτιμάται πως θα προσφερθούν ισχυρά κίνητρα για την αντικατάστασή τους με τις προαναφερθείσες πράσινες τεχνολογίες, ενώ δεν αποκλείεται να ισχύσουν να αποτρεπτικά αντικίνητρα που θα κάνουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης ακόμη λιγότερο προσιτούς ή ελκυστικούς στους οδηγούς – λ.χ. με απαγόρευση εισόδου σε κέντρα πόλεων, με επιπλέον φορολογικές επιβαρύνσεις, φτάνοντας ως και την επιθετική κατάργηση μέσω ευρύτερων απαγορεύσεων.
Την ίδια ώρα βέβαια, η κυρία Claire O’ Neal, πρώην πρόεδρος της COP26 που απολύθηκε από τη θέση της πρόσφατα, κατηγορεί δημοσίως τον Johnson πως “δεν καταλαβαίνει τι είναι η κλιματική αλλαγή” και πως δεν της προσέφερε τα εφόδια που είχε υποσχεθεί για να κάνει σωστά τη δουλειά της, περιοριζόμενος σε αόριστες εξαγγελίες.